in

4 van de 5 consumenten besteedt meer online om verzendkosten te besparen

80% van de consumenten in Nederland verwacht dat verzendkosten gratis zijn bij aankopen boven de 20 euro. 63% retourneert zelden online bestellingen en 7% heeft dat nog nooit gedaan.

Het laatste kwartaal is de belangrijkste periode van het jaar voor de meeste webwinkels door winkelmomenten zoals Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis en vertegenwoordigt tot 30% van hun jaaromzet. Veel consumenten wenden zich tot e-commerce om hun cadeaus te kopen in deze periode. In deze context heeft Huboo, een van de snelst groeiende fulfilment providers, een onderzoek naar online consumentengedrag in Nederland uitgevoerd. Uit dit onderzoek blijkt dat 79% van de consumenten één of meer producten aan hun winkelmandje toevoegt om het minimum voor gratis verzending te bereiken. Ook verwacht 80% van de consumenten dat de verzendkosten gratis zijn bij een aankoopbedrag van boven de 20 euro.

Het onderzoek komt ook tot andere conclusies wat betreft internationale aankopen. E-commerce geeft tegenwoordig namelijk net zo makkelijk toegang tot zowel internationale als nationale webwinkels. Dit is een markt die nog steeds groeiende is. Zo zal volgens het CBS het aantal Nederlandse webwinkels in het laatste kwartaal van 2022 groeien tot 82.175, een groei van 1,4% ten opzichte van dezelfde periode als vorig jaar.

De afgelopen jaren is de manier waarop we consumeren en winkelen volledig veranderd dankzij e-commerce.

Volgens het onderzoek van Huboo retourneert 63% van de consumenten zelden online gekochte producten en heeft 7% dat nog nooit gedaan. Bij zowel internationale als nationale aankopen is voor Nederlandse consumenten kleding (59%) het meest gekochte product, gevolgd door huishoudelijke artikelen (28%), elektronica (21%) en cosmetica (19%). Producten die het minst vaak online worden gekocht zijn alcohol en boeken.

Wat betreft internationale bestellingen zijn consumenten vooral te spreken over de prijs van het product (43%), de verzendkosten (42%) en de verwachte levertijd (30%) gevolgd door de reputatie van de website (29%). Wel stelt 50% van de consumenten een week als maximale levertijd bij een internationale aankoop.

Uit het onderzoek komt ook naar voren welke online locatie de voorkeur heeft bij het doen van een internationale online aankoop: 41% koopt doorgaans producten via online marktplaatsen, terwijl 27% dat doet via de website van de verkoper. De belangrijkste overwegingen om geen bestelling bij een buitenlandse webwinkel te doen is de moeilijkheid om producten te retourneren (48%), de mogelijk lange levertijden (41%) en hoge verzendkosten (38%).

“De afgelopen jaren is de manier waarop we consumeren en winkelen volledig veranderd dankzij e-commerce. Dit onderzoek toont aan dat consumenten zeer bewust zijn van waar en hoe ze online shoppen, en welke e-commercetrends belangrijk zijn voor bedrijven met een webwinkel. Bedrijven moeten tegenwoordig continue alert zijn voor trends, veranderingen in de markt en zich daarop aanpassen,” aldus Roeland van Duifhuizen, Country Manager Nederland bij Huboo.

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

De Samsung Galaxy S23 serie komt eraan! Dit zijn de specs volgens de geruchten

White Shark Gaming

Kroatisch Gaming merk White Shark start campagne om haaien te beschermen