in

56% van de online shoppers ziet af van een aankoop door overvloed aan informatie

Het winkelseizoen van 2024 stelt retailers in Nederland voor unieke uitdagingen. Black Friday valt later dan normaal, waardoor de belangrijke periode tussen Black Friday en het nieuwe jaar korter is.

Slimme retailers die zich snel kunnen aanpassen, zijn het best in staat om in dit korte tijdsbestek het juiste contact te leggen met consumenten.

Informatieoverload is een feit, visuele content doorbreekt de ruis

Consumenten voelen zich steeds vaker overweldigd door de enorme hoeveelheid keuzes die ze hebben. Twee derde van de shoppers geeft aan dat het moeilijker dan ooit is om aankoopbeslissingen te nemen. Deze uitdaging is zo groot dat 56% van de online shoppers af ziet van aankopen vanwege informatieoverload.

Hoewel deze trend een struikelblok is voor merken, biedt het ook een kans voor degenen die weten hoe ze consumenten effectief kunnen bereiken. Visuele content is essentieel, aangezien shoppers steeds vaker gebruikmaken van tools zoals Google Lens, die maandelijks bijna 20 miljard zoekopdrachten faciliteert, waarvan een op de vier commercieel van aard is.

Inspelen op een omnichannel winkelseizoen

Hoewel webshops populair blijven, maken fysieke winkels een comeback en bereikt in-store shopping weer het niveau van vóór de pandemie. Onderzoek van Google laat zien dat steeds meer shoppers online checken of producten beschikbaar zijn in lokale winkels, vooral wanneer ze iets snel nodig hebben. Retailers kunnen op dit gedrag inspelen door de nadruk te leggen op de fysieke voorraad in de winkel en op opties als “online kopen, afhalen in de winkel” aan te bieden.

De shop experience gaat verder dan de piekdagen van Black Friday en Cyber Monday
Slimme retailers kijken verder dan de traditionele pieken van Black Friday en Cyber Monday om consumenten te bereiken. Shoppers blijven langer actief, waarbij 46% ook na de feestdagen aankopen doet. Door het winkelend publiek te betrekken met relevante berichten in elke fase van het kooptraject tijdens de feestdagen, creëer je kansen om nieuwe klanten te winnen en merkloyaliteit op te bouwen.

Data-gedreven inzichten: belangrijke trends van Google en Ipsos

Een nieuw onderzoek van Google en Ipsos belicht enkele belangrijke shoppingtrends voor de feestdagen van 2024 in Nederland. Het onderzoek toont aan dat in Nederland de winkelaankopen rond Sinterklaas & Black Friday/Cyber Monday toenemen tot 67% en hoog blijven tot de piek van 71% tussen 14 en 25 december.

Deze inzichten zijn waardevol voor het plannen van campagnes, het optimaliseren van marketingbudgetten en het creëren van boodschappen die resoneren met shoppers. Door deze trends te begrijpen en strategieën daarop af te stemmen, kunnen Nederlandse bedrijven de unieke uitdagingen van het feestseizoen van 2024 aangaan en zich optimaal positioneren voor succes.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Compacte TB’s to go

Drukste dag ooit: PostNL verwerkt meer dan 2,8 miljoen pakketten