in

63 procent Nederlanders wil geen goedkoper streamingabonnement met reclames  

In het buitenland is het al de norm en ook in Nederland komt het steeds meer op: streamingabonnementen met reclames tegen lagere kosten.

Young woman sitting on a couch with a bowl of popcorn and a remote control, smiling and looking at the TV.

Videoland, HBO Max en SkyShowtime zijn drie streamingdiensten die al een abonnementsvorm met reclames aanbieden in Nederland en ook Netflix en Disney+ hebben plannen om hier binnenkort mee te starten. Maar uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise blijkt dat 63 procent van de Nederlanders helemaal geen abonnement met reclames zou afsluiten als daarmee de prijs omlaag gaat.

Hans de Kok, directeur Pricewise: “Streamingdiensten bieden steeds vaker verschillende abonnementsopties aan, inclusief goedkopere varianten met reclames. Deze optie is vooral gericht op gebruikers die bereid zijn om advertenties te accepteren in ruil voor lagere kosten. Net zoals in andere landen, beginnen ook meer en meer internationale streamingdiensten in Nederland met het aanbieden van deze abonnementen. Je zou verwachten dat Nederlanders dit aanbod toch enigszins met open armen zouden ontvangen, maar niets is minder waar.”

Buitenland wel abonnementen met reclames

In het buitenland worden basisabonnementen met reclames tegen lagere kosten standaard aangeboden. Zo bood Netflix in 2022 al een abonnement met reclames aan in de VS, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Dit abonnement kost omgerekend gemiddeld 5,81 euro per maand. Voor een standaard abonnement zonder reclames, die omgerekend gemiddeld 13,62 euro kost, betaal je dus meer dan het dubbele.

In 2022 kondigde streamingdienst Netflix al aan om ook in Nederland een goedkoper abonnement te lanceren met reclames, maar ondertussen bestaat dit abonnement nog steeds niet. Ook gaan er geruchten rond dat Netflix een abonnementsvorm wil lanceren met reclames die helemaal gratis is. Netflix is de grootste streamingdienst in Nederland met ruim 3 miljoen abonnees.

Drie streamingdiensten met reclames in Nederland

Van alle streamingdiensten in Nederland bieden alleen Videoland, HBO Max en SkyShowTime abonnementsvormen met reclames tegen een lagere prijs aan. HBO Max introduceerde een abonnement met reclames tegen een prijs van 5,99 euro per maand, terwijl een normaal abonnement 9,99 euro per maand kost. Ook de Nederlandse streamingdienst Videoland biedt een basisabonnement met reclames tegen lagere kosten aan. Ook dit abonnement kost 5,99 euro per maand, terwijl een abonnement zonder reclames 10,99 euro per maand kost. Daarnaast biedt SkyShowtime ondertussen ook een goedkoper abonnement aan met reclame voor 5,99 euro per maand. Een abonnement zonder reclames kost bij deze streamingdienst 8,99 euro per maand. Een goedkoper abonnement met reclames scheelt zo’n 4-5 euro per maand bij de streamingdiensten die het al aanbieden ten opzichte van een abonnement zonder reclames.

Daarnaast zijn ook Amazon Prime Video, Disney+ en Apple TV+ bezig met het ontwikkelen van goedkopere abonnementen met reclames. Bij NPO start en Youtube is de basis(versie) gratis en betaal je juist om reclames te verwijderen.

Hans de Kok, directeur Pricewise: “De kans dat Netflix binnenkort een goedkopere abonnementsvorm met reclames zal lanceren, is groot. Ondanks dat ons onderzoek aantoont dat een groot deel van de Nederlanders zo’n abonnement niet zal kiezen, laat de populariteit van zulke abonnementen in het buitenland en de opkomst ervan in Nederland zien dat deze abonnementsvorm toch wel in de smaak valt of kan vallen. Het voordeel is dat het betaalbaar blijft om meerdere abonnementen te nemen bij verschillende streamingdiensten. Ieder van deze biedt speciale content aan die bij verschillende mensen in de smaak kan vallen. Meer aanbod en keuze per streamingsdienst is handig om te kiezen. Daarnaast scheelt het ook in kosten als je relatief weinig kijkt maar toch toegang wilt hebben.”

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Nederlanders koploper in WhatsApp-gebruik voor werk

IT zonder technische achtergrond? Wat je écht moet leren om succesvol in te stromen