Gemiddeld kochten klanten in de eerste twee maanden na aanschaf van een e-reader 4,5 digitale boeken. Vier van de vijf verkochte digitale boeken waren Nederlandstalig.
Voor bol.com was de introductie van digitaal lezen in Nederland een van de hoogtepunten van 2009. Algemeen directeur Daniel Ropers: ‘Kijkend naar onze verkoopcijfers en eerdere berichten over het aantal verkochte e-readers en digitale boeken, zien wij dat bol.com in Nederland die aantallen vrijwel geheel voor zijn rekening neemt. Ook het grote aantal digitale boeken dat klanten aanschaffen heeft ons verrast. Als je kijkt naar de vijf tot zes boeken die een gemiddelde klant jaarlijks bij ons aanschaft, is 4,5 digitale boeken in twee maanden tijd enorm veel. Je kunt dus stellen dat lezers duidelijk meer boeken kopen na hun overstap van traditioneel naar digitaal lezen.’
Ropers wil geen uitspraken doen over de verkopen voor 2010. Wel ziet hij de mogelijkheden van dagblad- en tijdschriftabonnementen op de e-reader. Daarnaast is er de verwachting dat steeds meer uitgevers en auteurs hun boeken in digitale vorm uitbrengen. Ropers: ‘We zien dat auteurs en uitgevers hun aanvankelijke aarzelingen steeds meer overwinnen, nu blijkt dat consumenten sneller dan verwacht de nieuwe manier van lezen omarmen.’