Consumentensite Kieskeurig.nl ontvangt al de hele week substantieel meer verkeer dan vorig jaar. Uitschieter was maandag 25 november, toen Kieskeurig.nl 53% meer bezoekers trok dan dezelfde maandag (toen 19 november) in 2018. Toch blijft de vrijdag met afstand de populairste dag om aankopen te doen.
Op deze manier kan de consument zien of een aanbieding daadwerkelijk zo scherp is als wordt gecommuniceerd of dat met prijzen wordt gesjoemeld
Black November
Frank van Kesteren, marketeer bij Kieskeurig.nl, verbaast zich niet over het toegenomen bezoekersverkeer ten opzichte van dezelfde periode in 2018. “Eerder meldden we al dat er duidelijk een groeiende belangstelling is voor Black Friday. Je ziet ook dat daardoor de verkoopperiode wordt opgerekt – winkels proberen op die manier onderscheidend te zijn. Gezien het succes dit jaar vermoed ik dat meerdere retailers in 2020 zelfs het weekend voorafgaand aan de Black Friday-week gaan meepakken. We hebben het dan niet meer over een actiedag, weekend of week, maar kunnen dan wel stellen dat er een nieuwe uitverkoopmaand is geboren: ‘Black November’.”
Prijshistorie en analyse
Kieskeurig.nl heeft direct na middernacht alle verlaagde prijzen geanalyseerd. Gemiddeld is de gegeven korting over de 30 belangrijkste productgroepen een half procent minder dan in 2018. Vooral de smartphones dalen minder in prijs dan in 2018. Van de hoogste korting profiteren de PS4-bezitters. Gemiddeld geldt er voor PS4 games namelijk een korting van 27% ten opzichte van een week eerder.
Hoewel de kortingen niet beter zijn dan in 2018, is de korting ten opzichte van een normale week er dus zeker. Gemiddeld zijn consumenten over de gehele linie ruim 11% voordeliger uit. Vooral als men tijdens Black Friday een scheerapparaat (26% goedkoper dan een week eerder), smartphone (22%) of console (20%) koopt, pakt men flinke voordeeltjes. Op dit moment zijn de Apple Airpods 2 het populairste item op Kieskeurig.nl.
Veel consumenten bezoeken Kieskeurig.nl omdat ze hier in één oogopslag kunnen zien of een korting wel een echte korting is: van elk product is namelijk de prijshistorie te bekijken vanaf het moment dat het op de markt is gekomen. Van Kesteren: “Op deze manier kan de consument zien of een aanbieding daadwerkelijk zo scherp is als wordt gecommuniceerd of dat met prijzen wordt gesjoemeld.”
Verloop van de dag
Over hoe de dag verder verloopt, durft Van Kesteren nog geen uitspraken te doen. “In 2018 was de rek er rond een uur of 14:00 wel uit. Dat zou ook dit jaar zo kunnen zijn. Het hangt af van factoren als winkelvoorraad, productaanbod, verzadiging bij de consument en de duurzaamheid van gemeten kortingen.”
Reacties
Loading…