in

DigiFocus: Hoe kan de retail profiteren van cloudgedreven netwerkoplossingen?

Patrick Groot Nuelend – EMEA Solutions Architect – De retail is een van de meest dynamische sectoren van de economie. Zeker nu door alle recente gebeurtenissen waardoor consumenten massaal het internet op gaan om artikelen te bestellen, variërend van kleding tot boodschappen tot elektronica.

Dat zorgde bij retailers voor nieuwe eisen op het gebied van logistiek en distributie. Consumenten verwachten meer dan ooit dat zij hun bestellingen zo snel mogelijk geleverd krijgen en ook altijd kunnen zien hoe het staat met de beschikbaarheid. Om daar op in te spelen, biedt een cloudgedreven netwerkoplossing de beste papieren.

Uitdagingen van de retailer

Voor retailers hebben de digitale transformatie waar zij al voor de pandemie mee te maken hadden en de pandemie zelf enorme gevolgen gehad. Zij moesten op verschillende fronten een antwoord vinden op lastige vragen. Belangrijke issues zijn in dat verband:

  • Inzicht in de supply chain – voor digitale transformatie in de retail en dan met name in distributie en de supply chain, is inzicht in voorraden cruciaal. Er moet een directe lijn zijn tussen datacenters en distributiecentra. Met meer klanten die via e-commerce goederen kopen, zijn strategische, onderling verbonden digitale platforms vereist om op de hoogte te blijven van vraag en aanbod,
  • Capaciteitsmanagement – dit omvat de operationele capaciteit om de in- en uitstroom van zendingen in distributiecentra goed te beheren. Het omvat ook de netwerkcapaciteit (en dekking ) om productieapparaten en hun gebruikers te allen tijde verbonden te houden – zelfs als deze middelen op een andere plaats terechtkomen of als de omgeving verandert. Zo zijn eventuele storingen te voorkomen.
  • Ondersteuning en opschalen met het oog op de toekomstige vraag. Het opschalen voor toekomstige eisen naarmate het volume op dagelijkse basis toeneemt is een ander obstakel. De vraag is gestegen tot ongekende niveaus, waardoor opschalen duidelijk moeilijk op te lossen is. Voor retailers en hun distributiecentra kan dit betekenen dat zij externe capaciteit zullen moeten inschakelen. Dan is een platform nodig dat zorgt voor de vereiste interconnectie met andere omgevingen en ecosystemen. Dat alles is onmogelijk om nog handmatig uit te voeren en zal dus digitaal ondersteund moeten worden.
  • De digitale transformatie moet op de agenda blijven staan. Een retailer zal gelijke tred moeten houden met de zich steeds verder ontwikkelende technologie, wat een uitdaging op zich is. Denk aan de digitale werkplek, de inzet van het Internet of Things, het bouwen van een netwerk van API- gestuurde, onderling verbonden ecosystemen, en het genereren van nog meer efficiëntie door automatisering en predictive analytics via machine learning en AI.

Eisen aan het netwerk

Om aan deze pittige eisen te voldoen, kan een retailer niet zonder een solide netwerk. Een dergelijk netwerk moet om te beginnen voorzien in Wi-Fi 6-connectiviteit voor dynamische en veeleisende omgevingen. Dat betekent robuuste Wi-Fi- connectiviteit voor alle gebruikers, apparaten, applicaties en IoT-middelen. Een dergelijke Wi-Fi-infrastructuur biedt de dekking en capaciteit om veilig nieuwe en oudere apparaten binnen alle magazijn- en distributie -omgevingen te ondersteunen.

Daarnaast biedt cloudgebaseerd gecentraliseerd beheer de mogelijkheid om zo’n netwerk via een centrale console te beheren. Daardoor is uitgebreide inzicht en controle over alle gebruikers, apparaten en IoT-middelen in alle locaties te waarborgen. Je kunt als organisatie alle bewegingen op locaties volgen, beoordelen hoe kritieke bedrijfsmiddelen presteren en volgen wat klanten doen.

Naast Wi-Fi 6 en cloudgebaseerd beheer zijn ook analytics via AI en machine learning nodig. Analyses van de bedrijfsvoering en het netwerk, aangedreven door kunstmatige intelligentie en machine learning, bieden waardevolle inzichten in alle omgevingen en verbonden apparaten, clients en IoT-devices vanaf een gecentraliseerd platform. Zo zijn superieure prestaties te leveren, problemen snel op te lossen, zijn operationele onderbrekingen te voorkomen en is de efficiëntie te verbeteren.

Fabric-aanpak zorgt voor sterke basis

Verder staat een op fabric gebaseerde infrastructuur garant voor schaalbaarheid, veerkracht en flexibiliteit. Met een dergelijk geconvergeerd netwerk zijn productie, distributie, backoffice en fysieke beveiliging optimaal te ondersteunen dankzij een consistente en inherent veilige architectuur. Deze biedt isolatie tussen verschillende logische netwerken waardoor kritische controlesystemen beter beveiligd zijn. Sluitstuk in een solide netwerk is end-to-end-beveiliging. Met robuuste security voor vaste en draadloze netwerken zijn data, werknemers en verbonden assets te beschermen op alle vestigingen. Met een cloudgedreven netwerkinfrastructuur is te voorzien in naadloze authenticatie, snelle onboarding voor alle nieuwe en oudere apparaten, gedetailleerde configuratie van op identiteit gebaseerde netwerk- en applicatietoegang, intelligente monitoring van interne en externe bedreigingen en bruikbare analyses, aangestuurd door AI en machine learning.

Nu de manier waarop consumenten goederen aanschaffen totaal is veranderd, zijn de retail en de daarbij behorende distributie- en fulfilmentcentra nog nooit zo belangrijk geweest. Voor hen zijn de uitdagingen vanuit operationeel, digitaal en IT-oogpunt groot. Maar ze kunnen zich goed aanpassen aan de veranderende vraag door te kiezen voor cloudgedreven netwerkoplossingen die voorzien in een goed presterend, betrouwbaar, veerkrachtig en beveiligd platform dat voldoet aan alle kritische behoeften van de branche.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Haal meer uit het leven met de moto g30

Poly Rove: de eerste telefoons met ingebouwde antimicrobiële technologie van Microban