Op deze manier blijf je een koploper en kun je blijven onderscheiden van de concurrentie. Dus… welke trends kunnen we verwachten in 2024?
Linkbuilding: kwaliteit boven kwantiteit
Linkbuilding is nu al een groot onderdeel en zal volgend jaar blijven evolueren. De nadruk zal nog meer komen te liggen op de kwaliteit van de links in plaats van de kwantiteit. Zoekmachines zoals Google, Yahoo! en Bing worden steeds beter in het maken van onderscheid tussen waardevolle links en waardeloze links. Het verkrijgen van een goede link wordt dus belangrijker dan ooit! Stel dus zo snel mogelijk een hoogwaardige linkbuilding strategie op.
Focus op mobiele optimalisatie
Mobiele optimalisatie blijft in 2024 belangrijk, net zoals dat het nu is. Google en soortgelijke zoekmachines geven de voorkeur aan websites die zijn geoptimaliseerd voor verschillende schermen, van laptops tot mobiele telefoons. Een goed geoptimaliseerde website zal worden beloond, door hoger in de zoekresultaten te worden gepresenteerd.
Voice Search wordt steeds belangrijker
Voice Search heeft de afgelopen vijf jaar een aanzienlijke groei doorgemaakt en dit stopt in 2024 zeker niet. Het optimaliseren van je webcontent voor gesproken zoekopdrachten wordt cruciaal. Focus je dus op het gebruiken van natuurlijke taal en het beantwoorden van vragen. Voice Search en de focus op mobiele optimalisatie gaan hand in hand. Het grootste deel van de Voice Search zoekopdrachten wordt namelijk vanaf smartphones uitgevoerd.
AI blijft populair
AI zal het internet blijven beheren in 2023. Zoekmachines gebruiken de AI-technologieën om zoekopdrachten beter te begrijpen zodat de getoonde zoekresultaten hierop aangepast kunnen worden. Als SEO-professional kun je verschillende AI-tools inzetten voor taken als zoekwoordenonderzoek, content optimalisatie en klantenservice. Gebruik deze technologieën wijs en loop voor op de concurrentie.
Zero-click zoekopdrachten
Zero-click zoekopdrachten, dit zijn zoekopdrachten waarbij gebruikers een antwoord vinden op Google zonder op een link te klikken, zullen het uitdagend maken voor websites om verkeer te genereren. Als SEO-professional moet je om deze reden strategieën ontwikkelen om als Featured Snippet in de zoekresultaten terecht te komen. Dit houdt in dat je je content zo dient te optimaliseren voor de snippet-achtige weergaven in Google.
Al met al, SEO staat nooit stil en dit zorgt ervoor dat het leuk en uitdagend blijft. Focus je de aankomende maanden op (internationale) linkbuilding, AI, Voice Search, mobiele optimalisatie en zero-click zoekopdrachten. Pas je strategieën aan en blijf groeien in de digitale wereld.
Reacties
Loading…