in

DigiFocus: Automated retail kan online en offline verkoopactiviteiten complementeren

Intos interior solutions richt pijlen op Nederlandse markt met geautomatiseerde retail door overname automated retail concepts.

De retailmarkt staat nog altijd onder grote druk. Maandelijks gaan meerdere retailketens failliet. Dat wordt in veel gevallen veroorzaakt doordat winkelketens niet hebben ingespeeld op marktontwikkelingen en het veranderende gedrag van consumenten. Het is hoog tijd voor een heroriëntatie binnen de retailmarkt waarbij nieuwe technologieën veel waarde kunnen toevoegen. Automated retail, ofwel self service retail via een vending kiosk, is daar een voorbeeld van. In het buitenland wordt ‘automated retail’ steeds vaker ingezet om de online en offline retail-activiteiten aan te vullen en de salesprestaties te verbeteren. Dit omdat het dé schakel is tussen de online en offline omgeving. Het in Nederland gevestigde INTOS interior solutions nam recent Automated Retail Concepts over en haalde daarmee de automated retailoplossing ‘The Shopping Wall’ in huis; een zeer geavanceerde vending kiosk die in het buitenland meerdere malen succesvol bleek. Nu is het tijd de Nederlandse retailmarkt verder warm te maken voor dit concept.

Door de combinatie van het winkelen op een touchscreen en een vending machine, biedt The Shopping Wall de klant de mogelijkheid om ‘on the spot’ een product aan te schaffen zonder te hoeven wachten op een winkelmedewerker of op de bezorgdienst. Deze manier van ‘self-service shoppen’, is vooral te vinden op drukbezochte plaatsen als luchthavens, stations en winkelcentra. De vending kiosk biedt consumenten een compleet geautomatiseerde winkelervaring op slechts een paar vierkante meter. Consumenten kiezen een product uit de etalage, selecteren dit via het scherm, betalen en de machine levert het product keurig af. Eric van Velzen, founder en manager van Aureco: “Dit is de optimale ‘virtual reality’ ervaring. Naast dat het een hele leuke manier van winkelen is, is het ook efficiënt. Zeker op locaties waar tijd een rol speelt, zoals bijvoorbeeld een luchthaven. Het product van je keuze heb je binnen een minuut aangeschaft.”

Het apparaat kan diverse producten etaleren zoals elektronica, mobiele telefoons, cadeauartikelen, parfum en cosmetica. “Zolang het formaat in de machine past, kan vrijwel elk artikel verkocht worden. Ook is het mogelijk om vanaf de kiosk een product in de webshop te kopen en thuis te laten bezorgen. Hierdoor wordt het assortiment natuurlijk ‘oneindig’ vergroot”, aldus Van Velzen. INTOS is niet zelf de exploitant van The Shopping Wall maar faciliteert de kiosken voor haar opdrachtgevers.

Betere salesresultaten en meer zichtbaarheid
The Shopping Wall kan worden aangepast aan de stijl van het merk of bedrijf, inclusief het geïntegreerde ‘narrow casting’ systeem. De vending kiosk draagt zo bij aan de sales én aan de zichtbaarheid van een merk. Van Velzen: “Retailers moeten automated retail serieuzer nemen. Het moet onderdeel gaan uitmaken van de discussie over de toekomst van retail, zeker voor retailers die echt invulling willen geven aan hun omnichannel strategie. Ook instore kan automated retail op deze manier een aanvulling zijn op de aangeboden diensten, een mix tussen full- en selfservice is wat mij betreft de toekomst. Technologie is dan niet het doel maar het middel.”

Automated retail belangrijke troef in logistiek discussie
Bij de fulfilment van online aankopen zorgt het logistieke proces vaak voor kostbare en milieutechnische uitdagingen. Van Velzen hierover, “Het is onbegrijpelijk dat er per dag duizenden koeriers onderweg zijn naar individuele adressen met allemaal dezelfde producten die ook vanuit een vending kiosk verkocht of opgehaald kunnen worden. Zeker als deze kiosken staan op locaties waar mensen toch al langskomen, denk aan kantoorlocaties, stations, universiteiten en winkelcentra. De machine past dus ook binnen de verduurzaming van logistieke processen, waar veel retailers hoge prioriteit aan geven. Deze retailers hebben vaak nog niet aan automated retail gedacht. Bij hen willen wij deze oplossing dan ook graag op het netvlies krijgen.”

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

DSD Europe wordt ESD-distributeur van Microsoft

Digitaliseer in vijf stappen je organisatie