in

Black Friday: Nederlander gelooft korting niet, maar koopt toch

Aankopen Black Friday vooral voor eigen wensenlijst – Bijna zeventig procent van de Nederlanders denkt dat de kortingen op Black Friday nep zijn, toch is één op de vijf van plan sowieso iets aan te schaffen op deze dag.

Dit blijkt uit onderzoek van strategie- en marketingadviesbureau Simon-Kucher & Partners onder 1.000 Nederlanders. De populariteit van Black Friday wint snel aan terrein in koopjes-minnend Nederland, zo’n 95% is bekend met het fenomeen. Toch weet slechts 25% van de Nederlanders wanneer Black Friday precies plaatsvindt, namelijk op de laatste vrijdag van november.

Vooral oog voor eigen wensenlijstje, Sint lijkt op zijn retour

De aankopen tijdens Black Friday worden vooral met het oog op het eigen wensenlijstje gedaan. Twee op de drie Nederlanders geeft aan vooral zichzelf te verwennen op deze dag (67%). Met het oog op de feestmaand die eraan komt worden er op Black Friday met name inkopen gedaan voor kerst (42%), de Sint lijkt op zijn retour (24%). Ook is er een duidelijke verdeling te zien in de koopjes die mannen en vrouwen jagen. Zo gaan mannen met name voor elektronica (44%) tijdens Black Friday en kopen vrouwen vooral modeartikelen (49%). Ook opvallend is het feit dat mannen eerder bereid zijn de portemonnee flink te trekken. Zo geeft bijna 45% van hen aan meer dan €100 euro uit te geven, ten opzichte van ruim 24% van de vrouwen.

Nederlanders pas tevreden vanaf veertig procent korting

De kortingen vliegen je om de oren op de laatste vrijdag van november, maar de Nederlander neemt niet zomaar genoegen met elke aanbieding. Zo geeft bijna 60% van de Nederlanders aan een aankoop pas een goede deal te vinden als de korting 40% of hoger is. En dat Black Friday voor sommige Nederlanders serious business is blijkt wel uit het feit dat 1 op de 4 bereid is om ‘s nachts de wekker te zetten voor de beste koop.

Hoewel jongeren (18 – 24 jaar) Black Friday het vaakst als ‘hysterisch’ beschouwen staan zij er wel het meest positief tegenover (64%). Hiermee lijkt er een trend te ontstaan, want hoe ouder de Nederlander, hoe negatiever deze denkt over Black Friday.

Nederlander verslaafd aan korting

“Dat Nederlanders verslaafd zijn aan korting mag geen geheim zijn”, zegt Jos Eeland van Simon-Kucher & Partners. “Fabrikanten en retailers springen hier goed op in door dagen als Black Friday en Singles Day steeds groter neer te zetten. De ‘verslaafde’ consument zal in de komende jaren zijn koopgedrag steeds meer gaan aanpassen, en wachten met de aanschaf van luxe producten tot de bekende ‘promo-piekmomenten’. Het is nu aan retailers en fabrikanten om winstgevend te blijven onder al deze promotiedruk, zonder er een ‘Fake Friday’ van te maken.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Module ELAUNCH app helpt werknemer met recyclekennis over Wecycle

Ruime afmetingen, krachtige functies: MMD lanceert de Philips 439P9H SuperWide monitor