in

DigiFocus: Consumenten shoppen doelgerichter

Uit onderzoek van marketing- en technologiebedrijf DigitasLBIi blijkt dat 88% van de consumenten voorafgaand aan een aankoop in een fysieke winkel eerst online research doet. Dit is het zogenaamde ROPO-effect (Research Online, Purchase Offline).

82% van de consumenten gebruikt vervolgens de smartphone ook tijdens het shoppen in de winkel. Hun favoriete merk zoeken ze via Verkooppunten.nl, dé merkenzoekmachine van Nederland.

Consumenten gebruiken de merkenzoekmachine steeds vaker om te zien waar ‘hun’ merk verkocht wordt, online en offline. Het online zoeken naar specifieke merken neemt volgens Patrick Verhoef, oprichter en eigenaar van Verkooppunten.nl, een vlucht. “Je hebt mensen die echt fan zijn van een bepaald merk. Zij zoeken online waar ze het kunnen kopen en gaan vervolgens naar de winkel om producten te bekijken, passen en aan te schaffen. Maar ook andersom zien we een trend: je ziet een mooi product in de winkel, maar ze hebben het niet in je maat of kleur. Dan kijk je direct op je smartphone waar ze het nog meer verkopen. Je gaat naar een andere winkel of bestelt het online.”

Je hebt mensen die echt fan zijn van een bepaald merk

Snelle groei
Inmiddels weten al meer dan 50.000 bezoekers per maand Verkooppunten.nl te vinden. Verhoef verwacht dat dit aantal aan het eind van het jaar gestegen is naar 100.000. Het terugkompercentage is in het afgelopen halfjaar verdrievoudigd: van 5% naar 15%. Dagelijks worden er nieuwe winkels en webshops aan de website toegevoegd.

Meest gezochte merken
Het meest gezochte merk op dit moment? Studio Anneloes. Op de voet gevolgd door Cluse, LaDress, FitFlop en Pip Studio. Dat de meest gezochte merken niet per se de grootste of de bekendste zijn, kan Patrick Verhoef wel verklaren. “Juist van de meer zeldzame merken weten veel consumenten niet precies waar ze verkocht worden. Zoek je via Google, dan word je vaak het bos in gestuurd. Via onze website zien consumenten in één klik waar hun favoriete merk te koop is. Online of in een fysieke winkel in de buurt.”

Objectieve ranking
Bezoekers krijgen een objectieve, willekeurige ranking van de zoekresultaten. Verhoef: “Winkels, webwinkels en merken die zich willen aansluiten bij Verkooppunten.nl betalen een klein bedrag per jaar. De volgorde van de zoekresultaten is willekeurig en objectief, zonder commerciële belangen. Zo kunnen consumenten echt gericht zoeken. Dat is de belangrijkste reden voor het succes van dit concept.”

Winkels, webwinkels en merken kunnen zich aanmelden op www.verkooppunten.nl. Een lidmaatschap is er vanaf € 19,95 per jaar.
(bron: roestvrijtaal.nl)

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

CECONOMY AG start als grootste consumentenelektronica platform in Europa

Geoptimaliseerd voor designers: BenQ display PD2500Q