in

De vijf basisingrediënten voor omnichannel retailing

Manhattan Associates beschrijft de noodzakelijke technologieën om als retailer succesvol te zijn – Het retaillandschap is in de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Klanten willen altijd en overal in staat worden gesteld om producten aan te kopen en geleverd te krijgen. Hoe dienen retailers deze veranderende klantvraag logistiek te faciliteren? Hoe kunnen retailers volledig inzicht in hun voorraden krijgen, zich een beter beeld van de klantvraag binnen de verschillende kanalen vormen en voor een optimale levering zorgen? Manhattan Associates, leverancier van supply chain optimalisatieoplossingen, beschrijft de vijf distributietechnologieën die optimaal moeten samenwerken voor een succesvolle omnichannelstrategie. @import url(http://cms2009.digitnet.nl/CuteEditor2/CuteEditor_Files/Style/SyntaxHighlighter.css);@import url(http://www.digitailing.nl/style/markup.css);

..

 
Omnichannel order management
Om klanten in ieder verkoopkanaal zo snel en optimaal mogelijk te bedienen, is het cruciaal om volledig inzicht in de totale voorraad te hebben. Een omnichannel order managementoplossing bepaalt op basis van vooraf ingegeven regels – zoals beschikbaarheid, distributiekosten en personeelsbezetting – vanuit welke voorraad (winkel of distributiecentrum) een order verwerkt dient te worden.
 
Store fulfillment
Om orders uit andere kanalen vanuit de fysieke winkelvoorraad te verwerken, dient in store fulfillmentvoorzieningen te worden geïnvesteerd. Met deze technologieën is het mogelijk om het winkelmagazijn als mini-distributiecentrum in te zetten en te zorgen dat binnenkomende orders worden geregistreerd, voldoende arbeidskracht voorhanden is om orders te verwerken, orders worden gepickt, verpakt en verzonden en zowel de klant als de interne organisatie melding krijgt van verzending.
 
Store inventory management
Het succes van store fulfillment en omnichannel order management staat of valt met de nauwkeurigheid van de winkelvoorraad. Om volledig inzicht in de beschikbare voorraad te hebben en deze op peil te houden, dient in store inventory management te worden geïnvesteerd. Binnen winkels wordt vaak met producten geschoven en het aanbod is wisselend. Hierdoor is het lastig om volledig inzicht te behouden. Door nieuwe leveringen op basis van scantechnologie in te slaan en periodieke tellingen uit te voeren, wordt voorkomen dat voorraden niet kloppen.
 
Omnichannel workforce management
Wanneer op basis van bovenstaande acties een succesvolle omnichannel-strategie is neergezet, wacht een volgende uitdaging: personeelsinzet. Met name online-acties rondom feestdagen en evenementen (zoals Koningsdag) kunnen voor orderpieken zorgen. Dit kan worden opgevangen door vast personeel te laten overwerken of tijdelijke krachten in te huren. Slimmer is echter om de vraag beter te voorspellen, zodat deze onnodige extra personeelskosten kunnen worden voorkomen. Een omnichannel workforce managementoplossing kan hierbij uitkomst bieden.
 
Retourmanagement
Retourmanagement is een belangrijk aspect van omnichannelretailing. Omdat producten niet vooraf gepast of bekeken kunnen worden, retourneren klanten online aangekochte producten veelvuldig. Met het koppelen van de juiste retourmanagementoplossing met het ordermanagementsysteem is het mogelijk om klanten producten snel en eenvoudig te laten retourneren, het product direct weer beschikbaar te maken binnen de voorraad en de klant op basis van klantdata tot een alternatieve aankoop aan te zetten.
 
“Wanneer retailers daadwerkelijk succesvol willen zijn met omnichannel, moeten zij niet alleen kijken naar het inrichten van additionele verkoopkanalen maar ook stil staan bij de noodzakelijke innovatie in de supply chain”, stelt Pieter van den Broecke, managing director Central Europe bij Manhattan Associates. “Het omnichannelconcept draait om het verbeteren van de klantbeleving, het vergroten van de keuzevrijheid van de klant en het verhogen van de omzet, maar het betekent ook een complexer logistiek proces, fluctuerende voorraden en hogere personeelskosten. Met de juiste oplossingen voor order en inventory management houden retailers kosten onder controle, zodat zij het maximale rendement halen uit hun investeringen in omnichannel.”

Sandberg lanceert Streetgear