in

Deze Valentijnsdag vooral bloemen in trek, ook toename in verkoop kunst en muziek en uitgaven bij restaurants

Ook afgelopen Valentijnsdag waren traditiegetrouw vooral bloemen het favoriete cadeau, zo blijkt uit een data-analyse van financieel dienstverlener Mollie onder Nederlandse Mollie-gebruikers.

Mollie zag de verkoopcijfers van bloemisten in de week voorafgaand aan Valentijnsdag (t/m 13 februari) met maar liefst 87 procent toenemen in vergelijking met de week daarvoor.

Andere segmenten waar een toename in aankopen richting valentijn zichtbaar was, zijn muziek en kunst. Binnen het segment kunst, waar onder andere veilinghuizen en galerieën onder vallen, werd er in de week voor 14 februari dertien procent meer verkocht dan de week daarvoor. Binnen het segment muziek, waar bijvoorbeeld de verkoop van (professionele) audio- en dj-apparatuur, maar ook vinylplaten en online muziek onder vallen, ligt dit percentage op maar liefst 33 procent. Ook dit blijkt dus een populair valentijnsgeschenk te zijn.

Kleding, eten en meubilair niet populair

Binnen de segmenten food en kleding, schoenen en accessoires – waar ook klassieke valentijnscadeaus onderdeel van zijn – zag Mollie geen toename in het aantal aankopen. Zo werd binnen het segment food in de week voor valentijn één procent minder verkocht ten opzichte van de week daarvoor, voor het segment kleding ligt dit percentage op zes procent minder.

Toename van 53 procent in uitgaven voor restaurants

Een flinke toename is dan wel weer zichtbaar in de uitgaven binnen de categorie restaurants en nachtleven. Daar vallen nachtclubs en restaurants onder waar men van tevoren een ticket koopt of een aanbetaling doet bij het reserveren. Binnen die categorie zag Mollie op dinsdag 14 februari een toename van maar liefst 53 procent in uitgaven vergeleken met de dinsdag ervoor (7 februari).

Raymond Lansheuvel, Head of Business Development Nederland bij Mollie: “Ieder jaar zien we dat bepaalde segmenten populair zijn voor de verliefde stellen in Nederland. Zo blijven bloemen bij uitstek het belangrijkste valentijnscadeau en staan chique etentjes ook hoog op de lijst. Het is mooi om te zien dat feestdagen weer uitbundig gevierd kunnen worden, nu we niet meer hoeven na te denken over lockdowns. Een feestdag kan namelijk voor bepaalde bedrijven een groot deel van de omzet betekenen.”

Kaartjes populair

Een bedrijf waarvoor Valentijnsdag een belangrijke dag is, is Kaartje2go. Janco Klijnstra, CCO bij Kaartje2go vertelt hierover: “Voor ons is Valentijnsdag allereerst een hele leuke feestdag omdat het een écht kaartmoment is. Daarnaast is het een fijne dag qua omzet. Zo zagen we sinds zondag een flinke groei in de bestellingen van kaarten en cadeaus, met een piek op de maandag voor valentijn. We zien ook een groei als we de cijfers van dit jaar vergelijken met de verkoopcijfers van vorig jaar. Dat is onder andere te wijten aan het feit dat Valentijnsdag vorig jaar op een maandag viel, waarbij er geen postbezorging is en mensen dus minder kaarten versturen. Dit jaar kon men de liefde voor elkaar weer makkelijker vieren en daar hebben ze dus volop gebruik van gemaakt.”

Kaartje2go valt bij Mollie binnen het segment kaarten, cadeaus en souvenirs. Binnen dat segment zag Mollie de week voor valentijn geen groei (-15%), wat waarschijnlijk te wijten valt aan het feit dat men vrij last-minute valentijnscadeaus aanschaft. Valentijnsdag vergelijkend met de dinsdag ervoor laat namelijk wel een flinke groei zien: plus twintig procent.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Amacom exclusief distributeur ShiftCam in Benelux

DigiTest: Logitech webcam & headphone review