“Large and small companies from around the globe came to Las Vegas this week to use CES 2018 to launch technologies that will change our world,” said Gary Shapiro, president and CEO, Consumer Technology Association (CTA). “From 5G to smart cities, digital health, AI, VR/AR and more, the technologies that will shape the future of our planet and lives for the better were on display across the show floor. CES is the global platform where you can see the critical ingredient technologies and understand better how they interconnect, providing both a clear snapshot of today’s breakthrough innovations and a vision of the road ahead.”
In een land – of beter gezegd continent – waar cijfers en prestaties zo’n belangrijke rol vervullen, steken we meteen maar van wal: 3900 exposanten, waaronder 900 start-ups, bevolkten diverse locaties in de stad. Van het Las Vegas Convention Center (North, Central en South Hall), de Sands, de Venetian Tower tot diverse andere locaties zoals suites in omliggende hotels – waar een drietal sideshows werd gehouden – met een totaal vloeroppervlak van pakweg veertig voetbalvelden… De stappenteller van een collega gaf aan het eind van de show aan dat er een kleine twee marathons waren afgelegd.
Las Vegas is een stad waar zo’n groot aantal hotelkamers voorhanden is dat er verdeeld over de vier dagen dat de show gehouden wordt circa 180.000 bezoekers een dak boven hun hoofd kunnen krijgen. Nou ja krijgen… Pak ‘m beet twintig jaar geleden kostte een kamer in een gewoon casino/hotel aan de beroemde Strip zo rond de $50 per nacht, nu betaal je dit of zelfs méér al voor een onderkomen dat het midden houdt tussen een jeugdherberg en een achteraf-motelletje. Met toilet en douche op de gang. Oké, de prijzen voor een overnachting schieten overal ter wereld omhoog als er ‘iets’ te doen is, maar Las Vegas overdrijft zoals de stad dat in vrijwel alles doet.
Pathways to Retail
“The best companies today are willing to disrupt themselves in order to remain relevant to customers”… Deze kop boven een artikel in ‘Hemisphere’, het blad van vliegmaatschappij United, trof mij op de terugreis van Las Vegas naar huis. “The key for companies in this tech-driven era is to remain relevant. They can do this by finding out how to engage in long-term relationships with customers by delivering value through the customers experience – not by focusing on short-term profit”, aldus de auteur Blake Morgan. Oh, wat ben ik het hardgrondig eens met deze stelling.
Het artikel trok mijn aandacht omdat ik tijdens de CES al een aantal sessies had bijgewoond onder de titel ‘Pathways to Retail’ in een van de wat kleinere conferentiezalen van het Venetian. Indachtig wat er in de V.S. gebeurt – kijk alleen al naar de enorme tsunami die er aan nieuwe producten wordt gelanceerd – kun je er vanuit gaan dat hiervan ook een en ander bij ons in de schappen zal komen te staan. Met nuchtere ogen bekeken vraag je je soms af wat het nut is van sommige producten – ik noem even een metaaldetector voor bitcoins en andere cryptomunten…
Omni-channel winkelen
Consumenten zijn vandaag de dag in steeds mindere mate afhankelijk van persoonlijke voorlichting en informatie vanuit de winkel. Als sprekend voorbeeld is het bestellen van vliegtickets – waar dat vroeger via een reisbureau ging. De deskundigheid is nog steeds vereist bij het kopen van een huis of een auto (hoe lang nog?), in de gezondheidszorg en bij financiële diensten als een accountant of bij belastingadvies, maar niet meer bij commodities in de wit- en bruingoedbranche. 92% van de consumenten wil zogenaamd omni-channel winkelen. Op internet kijken wat er te koop is – en vooral tegen welke prijs – en dan in de winkel bevestiging dan wel uitbreiding of verdere voorlichting halen. 78% komt nog in de winkel om goed voorgelicht te worden, terwijl 77% op de smartphone kijkt om dan te vergelijken. Herkenbaar?
De spreekster van detail-gigant Walmart bracht een aantal kernbegrippen in: efficiency, experience, exciting en streamingly. Klinkt allemaal mooi en is een waarheid als een koe, maar hoe zit het in de praktijk? Voldoet de winkelvloer wel aan deze criteria. Daarnaast ‘rukt’ de inzet van de robot op die kan helpen bij het inwinnen van informatie. Zo heeft Walmart niet alle modellen van een specifiek product, neem een OLED-televisie, in display staan. De verkoper/adviseur is dan de cruciale schakel mocht het tot een transactie komen. Vertrouwen is daarbij het belangrijkste, de weg er naar toe is verschillend. In de elektronicaketen Selfridges worden artiesten uitgenodigd om publiek te trekken en daarmee de verkoop te bevorderen. Bij l’Oreal wordt inmiddels Artificial Intelligence en Artificial Reality ingezet. In de fabriek wordt cosmetica gemaakt, in de winkel wordt ‘hoop’ verkocht – desalniettemin verwacht men binnen een jaar een visuele adviseur in te gaan zetten… (Naar mijn idee hebben ze die al, maar nee, het blijkt een beeldscherm te zijn met allerlei foefjes.)
Trends to watch
In de kop van dit artikel staat een aantal afkortingen die respectievelijk staan voor ‘Artificial Intelligence’, ‘Augmented Reality’, ‘Internet of Things’ en ‘Virtual Reality’. Tech-watcher en onderzoeker Steve Koenig en co-presentator Lesley Rohrbaugh loodsten de volle zaal met klare taal, compact geformuleerde slides en met aanstekelijk enthousiasme door de ‘emerging’ wereld van de consumentenelektronica en aanverwante technologieën.
De technologieindustrie is met de snelheid van licht in beweging. Nieuwe trends bepalen het aanzicht van ons werk en de verwachtingen die consumenten hebben in de ondersteuning door de techniek. Om de voortgang bij te benen moeten professionals hun manier van werken en zaken doen veranderen. 95% van de bedrijven heeft minder dan 500 werknemers, maar zijn verantwoordelijk voor de helft van de wereldeconomie. Deze bedrijven zijn dus enorm belangrijk voor overdracht van kennis met betrekking tot productiviteit, mobiliteit, informatie analyse en samenwerking. Ze zijn hiervan afhankelijk om succesvol verder te kunnen.
Cloud computing is hierin cruciaal. Binnen vijf jaar zal de helft van de data-opslag hierin plaats vinden (nu is nog 93% install base). Deze ‘shift’ behoeft complexe ondersteuning van professionals op het gebied van veiligheid – het belangrijkste punt van zorg voor de bedrijven en de consument – en eist de volle aandacht.
Eveneens over vijf jaar zal 80% van de volwassenen een smartphone hebben, voor e-mails, delen van bestanden, navigatie en entertainment. Organisaties maken in toenemende mate gebruik van apps en vrijwel elk bedrijf heeft een eigen app. Dit vergt ook enorm veel aandacht op het gebied van veiligheid: 80% van de werknemers is in het bezit van onveilige app downloads.
Internet of Things is volgens Gartner het netwerk van fysieke objecten die ‘embedded’ technologie hebben om met elkaar te communiceren. Leuk, maar hoe waarde- of zinvol is dat eigenlijk? Cisco becijferde onlangs dat in 2020 vijftig miljoen apparaten met elkaar verknoopt zijn. Zijn de consequenties die hieraan kleven voldoende bekend?
Digital Security. In de komende jaren zal een toenemend aantal werknemers en consumenten vanaf elke willekeurige plek op het internet willen kunnen zitten. Voor werk of wat dan ook. Veiligheid heeft dan de hoogste prioriteit maar is voor velen té complex om mee om te gaan. Bovendien groeien de budgetten om deze trend bij te benen niet in gelijke tred mee.
Samengevat leveren deze trends enorme uitdagingen voor professionals in verlening van service. Er valt geld te verdienen met het werk van de klant te beveiligen en daarmee hem of haar gelukkiger en productiever te maken.
Voor wie er allemaal nog wat dieper op in wil gaan: CTA.tech/salesandforecasts
Holland Tech Square
Na een bescheiden optreden van een aantal start-ups in het Holland Paviljoen op de CES van januari 2017, heeft ZKH Prins Constantijn als voortrekker van het zogenaamde StartupDelta een groep van 53 start-ups weten te bewegen acte de présence te geven op de CES van 2018. StartupDelta is een privaat publieke samenwerking die het start-up ecosytem van Nederland versterkt en uitbreidt. Nederland heeft een zeer concurrerende economie in de EU en staat zelfs wereldwijd op de vierde plaats volgens het World Economic Forum. Enkele voorbeelden van de innovatieve kracht van ons land zijn de uitvinding van WiFi, Bluetooth en Java (sic).
Recente voorbeelden zijn te vinden in het domein van quantum computing, photonics, EUV (extreme ultraviolet lithography) – denk aan AMSL – en revolutionaire ontwikkelingen op het gebied van semiconductor en computers – denk aan NXP. Start-ups zijn van essentieel belang voor deze innovatiekracht van Nederland op terreinen als bijvoorbeeld medische en milieu technologie, 3D-printing en voedingsmiddelen industrie.
Side shows
En met deze eerder genoemde paar dagen worden de zondag bedoeld, waar in de middag ‘CES Unveiled’ wordt gehouden, en de maandag na de diverse persconferenties overdag in de avond met de ‘PepCom’. De derde sideshow is ‘ShowStoppers’ en die vond op dinsdag plaats. Het voert in deze kolommen te ver om specifiek producten voor het voetlicht te brengen. Als eerder gesteld komen deze vanzelf via de distributeurs te onzent binnen. Wel vraag ik nog even aandacht voor de show die wat dichter bij huis is en die later dit jaar te bezoeken valt; De IFA.
De IFA vindt plaats in Berlijn op 31 augustus tot en met 5 september.
IFA/GfK
Jürgen Boyny, Global Director Consumer Electronics bij marktonderzoeker GfK, belichtte enkele trends op zijn zo karakteristieke wijze. Natuurlijk is het belangrijk wat er aan de andere kant van de oceaan gebeurt, maar laat ik me beperken wat er ons te wachten staat. Ten opzichte van 2017 geen groei. Smartphones blijven een belangrijke punt van de taart voor zich opeisen: 48% van de totale bestedingen gaan hieraan op. Smartwatches en Fitness Trackers kunnen rekenen op 30% groei en houden elkaar zo’n beetje in evenwicht.
Wereldwijd is de helft van de consumenten het er over eens: Smart Home zal het leven in de nabije toekomst veranderen. Noot van mij: ja, zo gevraagd is het antwoord nogal ‘veilig’ en algemeen. Gaat het consument het ook daadwerkelijk doen, ik bedoel toepassen? Overgaan op Smart Home begint met de beveiliging. Dat is de grootste zorg die leeft in de hoofden van de consument. Dat het nog nooit zo veilig is geweest volgens onderzoeksbureaus doet hier niets aan af. In de mind-setting van de gewone burger is dit echter niet zo!
Toch is het Smart Home tamelijk dichtbij: de televisie is al smart. De audio ‘hangt’ al aan het web. De stofzuiger is een robot. De koelkast, koffiezetapparaat en magnetron op zijn minst voorbereid tot en voedingen van vele apparaten zullen ras volgens. En wat te denken van de thermostaat?
En geluid? Smart en actieve speakers nemen inmiddels een prominente plaats in onze huiskamer of zelfs meerdere kamers in huis. Maar let op; Amazons business is niet ‘geluid’ maar retail. Ze willen meekijken in huis…
Epiloog
De CES is de belangrijkste beurs voor gadgets, drones, producten voor smart homes, 3D-printers, elektrische auto’s, VR-brillen, connected producten en meer. Het is niet voor niets dat de organisator twee jaar geleden haar naam heeft gewijzigd van Consumer Electronics Association in Consumer Technology Association. Niet alleen bedrijven die actief zijn op het gebied van elektronica – zoals van oorsprong de radio, televisie en de computer – maar voor technologie, dus hard- en software in de breedste zin van het woord. Met Gary Shapiro als President en CEO is de CTA verzekerd van de leidende rol die de CES in de wereld vervult en aan hem een vurig pleitbezorger van technologie en innovaties. Chapeau Gary, ennuh, zet u de datum alvast in uw agenda?
De CES van 2019 wordt gehouden van 8 tot en met 11 januari.
Door: Theo Wubbolts
Reacties
Loading…