in

Hoe generatieve AI de klantervaring in winkels naar een hoger niveau tilt

In de retail heeft de consument niet alleen een keuze uit het enorme aanbod online winkels, maar ook de mogelijkheid om fysiek te winkelen.

Consumenten kunnen makkelijk schakelen tussen deze vormen, zodat zij het beste van beide werelden kunnen ervaren. Generatieve AI kan een cruciale rol spelen bij het verbeteren van de klantbeleving gedurende de customer journey.

Wat als winkelmedewerkers de tijd zouden hebben om onderzoek te doen naar het koopgedrag van elke klant en op basis daarvan persoonlijke profielen te creëren? Dit wordt reeds toegepast door high-end retailers, waar medewerkers klanten bij naam kennen en hen als als personal shoppers strategisch advies geven over modetrends. Hoewel veel winkelmedewerkers bekend zijn met hun klanten, is het onrealistisch om te verwachten dat ze snel analyses maken op basis van alle beschikbare data, zoals eerdere aankopen, producten in het (online) winkelwagentje, aantrekkelijke aanbiedingen en opkomende modetrends. En daar komt generatieve AI om de hoek kijken.

Generatieve AI kan de online en fysieke winkelervaring nog beter op elkaar laten aansluiten. Stel je voor dat je bij je favoriete kledingwinkel gaat winkelen. Voorafgaand aan je bezoek heb je online al naar het assortiment gekeken en een item in je winkelmandje geplaatst. Eenmaal in de winkel stapt een medewerker op je af om te vragen of je ergens mee geholpen kan worden. Dankzij een nieuwe generatieve AI-tool, die inzicht geeft in je online koopgedrag en promoties kan aanbieden, ontdekt de medewerker dat je al klant bent, waardoor gericht kan worden gezocht naar wellicht nog onbekende aanbiedingen. Met de nieuwste Concierge AI-oplossing van Mad Mobile met ingebouwde generatieve AI van Amazon Web Services (AWS) kunnen winkelmedewerkers gepersonaliseerde aanbevelingen doen en klanten persoonlijke assistentie bieden.

De AI-chatbot die in de huid van een verkoopmedewerker kruipt

Het voorbeeld laat zien dat deskundige medewerkers de sterkste troef zijn van retailbedrijven. Zij staan voor de taak om hun klanten te leren kennen en hen op basis van hun persoonlijke voorkeuren te bedienen. In het huidige tempo is het echter lastig om alle data snel te analyseren en relevante aanbevelingen te doen. Een AI-chatbot zoals Concierge AI van Mad Mobile kan de winkelmedewerker assisteren bij het beantwoorden van vragen over klanten en producten. Concierge AI maakt gebruik van zoekopdrachten in een natural language model om waardevolle klant- en productinzichten te ontdekken. Deze inzichten, zoals welke klanten online het meest actief zijn geweest, kunnen worden gebruikt om gepersonaliseerde suggesties te genereren en deze via sms of e-mail naar klanten te sturen, inclusief directe links naar online aankopen.

Generatieve AI kijkt naar alle dimensies van de klantervaring

Daarnaast beschikken verkopers over een nieuwe tool om klanten een persoonlijke winkelervaring te bieden. Zo kan Concierge AI adviseren om loyaliteitspunten die aflopen te verlengen als de klant waarschijnlijk in de komende zes maanden opnieuw een aankoop zal doen. Het kan ook adviseren om de klant bij een aankoop een korting aan te bieden, zodat deze wordt verleid om op een ander moment nieuwe aankopen te doen. Klanten die direct willen communiceren met een chatbot kunnen gebruikmaken van de klantgerichte Concierge AI die draait op een kiosk in de winkel, waarvan een online versie beschikbaar is op de websites van retailers. Op deze manier kunnen winkelmedewerkers met behulp van generatieve AI daadwerkelijk fungeren als personal shoppers, waardoor klanten zich meer verbonden voelen en de kans groter is dat ze terugkeren.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Fairphone winnaar bij GLOMO Awards 2024

Aantal amateurhackers neemt toe: ‘Stimuleer hacktalent om ethische kant op te gaan’