in

Kijkshop schrapt winkels en zet in op online Sluiting winkels

Kijkshop, bekend van de koopwaar in vitrinekasten, gaat twintig winkels sluiten – Er is gekozen voor een ‘online first’-aanpak.

In de winkel aan de Burgemeester De Vlugtlaan in Amsterdam is op het eerste gezicht weinig te merken van de aangekondigde sluiting van twintig Kijkshop-filialen. Klanten blijven in- en uitlopen. Ze stoppen voor de torenhoge, soms halflege vitrines: de bezoekers vóór hen hebben de wifi-kabel, het pakje darts of de snelkookpan al gekocht. Dagjesmensen die genieten van het zonnige weer, lopen toch even naar binnen. Ze komen er normaal niet, is de veelgehoorde verklaring, maar omdat het zo mooi is buiten lopen ze toch door de winkelstraat. Dan kunnen ze net zo goed naar binnen om „gewoon even te kijken”.

Het plaatje steekt schril af tegen het nieuws dat dinsdag bekend werd. Bijna een kwart van de Kijkshop-winkels moet dicht. Het concern draaide een netto-omzet van 182 miljoen tussen mei 2014 en eind 2015, maar kwam uit op een verlies van 20 miljoen euro, zo staat in het jaarverslag over 2015. Ook voor 2016 werd daarin een fors verlies verwacht. De boosdoener: de economische crisis, volgens een persvoorlichter van het bedrijf. Wel steeg de omzet sinds het najaar van 2016 weer, aldus Kijkshop.

In 2015 werd Kijkshop verkocht aan de Zweedse investeringsfirma Listérus & partners Capital Advisors. De nieuwe eigenaars besloten deze week over te gaan tot het sluiten van twintig Kijkshops.

Dit leidt vooralsnog niet tot een ontslaggolf, aldus Kijkshop. „Werknemers met een vast contract worden overgeplaatst naar andere filialen.”

Bron: NRC.nl | Lees verder

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Modernisering van IT-systemen kan leiden tot omzetstijging van 14%

Razer introduceert de nieuwe Razer Blade Pro