in

Nederlandse consument niet bekend met functionaliteiten spraakassistent

Onderzoek reichelt elektronik wijst uit dat helft van Nederlandse consumenten niet weet wat ze met spraakassistent aan moeten – Spraakassistenten – met name die op smartphones – blijven ontzettend populair, ook al zijn de eindeloze mogelijkheden vaak onduidelijk. 

Dit blijkt uit onderzoek van reichelt elektronik, een van Europa’s grootste online elektronicawinkels. Meer dan de helft van de ondervraagden (57 procent) ziet niet in hoe spraakassistenten in het dagelijks leven kunnen worden gebruikt, waardoor ze niet denken een spraakassistent nodig te hebben en deze niet aanschaffen. Terwijl in andere landen het bezwaar tegen het aanschaffen van een spraakassistent juist door veiligheid komt. In Engeland vreest 56% van de ondervraagde consumenten dat ze gehackt worden.

  • 57% van de ondervraagden weet niet hoe spraakassistenten in het dagelijkse leven kunnen worden gebruikt.
  • In andere landen zijn de bezwaren bij het gebruik dat consumenten bang zijn om gehackt te worden.
  • Bedrijven moeten zich ervan bewust worden dat ze nog een lange weg te gaan hebben met de informatieverstrekking bij spraakassistenten.

Spraakassistenten kunnen het leven een stuk eenvoudiger maken, maar veel consumenten weten niet goed hoe ze deze digitale hulp optimaal in kunnen zetten. De helft van de ondervraagden geeft aan de spraakassistent vooral te gebruiken om te zoeken op internet, 36 procent luistert er voornamelijk muziek mee. Geavanceerdere opties, zoals het bedienen van verlichting en de thermostaat of het doen van boodschappen, worden slechts door respectievelijk 13 en 12 procent gebruikt. Het grootste deel (88 procent) gebruikt de assistent via zijn/haar smartphone.

“Spraakassistenten kunnen het leven makkelijker maken”

“Spraakassistenten kunnen het leven makkelijker maken”, zegt Frank Gerwarth, productmanager bij reichelt elektronik. “Behalve dat technologiebedrijven en verkopers veiligheidsberichten beter moeten communiceren naar hun consumenten, is het in Nederland van belang dat de toepassingen duidelijker worden toegelicht. Als mensen weten waarvoor ze hun spraakassistent allemaal kunnen inzetten, begrijpen ze beter hoe deze assistent hen kan ondersteunen in het dagelijks leven.”

Consumenten blijken niet alleen slecht op de hoogte te zijn van de opties die de spraakassistent biedt, ze zijn vaak ook niet tevreden over de kwaliteit van deze technologie. Bijna de helft (46 procent) zegt dat hun spraakassistent de opdrachten niet begrijpt, of dat het apparaat niet slim genoeg is (32 procent). Het verbeteren van de spraakherkenning staat dan ook bij 65 procent van de ondervraagden op de wensenlijst.

Gebruikers zien echter wel graag een uitbreiding van de toepassingen. Zo vindt 35 procent het prettig wanneer de spraakassistent menselijke emoties herkent, begrijpt en hierop reageert. 27 procent krijgt graag hulp bij het doen van aankopen, zoals een automatische check van de winkelvoorraad. Met dit onderzoek wilt reichelt elektronik bedrijven ervan bewust maken dat ze nog een lange weg te gaan hebben als het gaat over spraakassistenten, zowel in het voorlichten van consumenten als in het tegemoet komen aan de wensen van verbetering en uitbreiding.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Comments

comments

Trust Gaming en Ubisoft werken samen aan een complete Tom Clancy’s The Division 2 spelervaring

Keurmerk voor Refurbished iPhones biedt consument zekerheid

Keurmerk voor Refurbished iPhones biedt consument zekerheid