Zebra Technologies kondigde vandaag nieuwe bevindingen aan waaruit blijkt dat 69% van de consumenten zegt dat kunstmatige intelligentie (AI) hun winkelervaring zal verbeteren. Daarentegen zegt 75% van de frontline retail assistenten dat generatieve AI de efficiëntie en klantenservice zal verbeteren.
De resultaten van Zebra’s Global Shopper Study 2023 tonen ook aan dat 85% van de ondervraagde besluitvormers in retail gelooft dat AI de bedrijfsvoering in retail zal verbeteren. Het nieuws komt na een jaar van krantenkoppen over de schijnbaar menselijke ontwikkelingen in generatieve AI, terwijl retailers te maken kregen met inflatiedruk, een toename van winkeldiefstal en nieuwe verstoringen van de toeleveringsketen.
“AI, met name generatieve AI, is op grote schaal doorgedrongen tot het publieke bewustzijn. De uitdaging is nu om van technologische innovatie naar reallife usecases over te gaan die laten zien hoe verschillende, nieuwere soorten AI banen productiever, workflows eenvoudiger en klantervaringen beter kunnen maken,” zegt Mark Thomson, Retail Strategy Director EMEA, Zebra Technologies.
Retailers zullen hun onderzoek doen en pittige vragen stellen om te bepalen hoe AI een positieve invloed kan hebben op hun omzet- en bedrijfsgroei. Generatieve AI zou heel geschikt kunnen zijn voor frontlinie-personeel en het assisteren van klanten, terwijl AI computer vision de sleutel kan zijn tot beter online surfen voor klanten.
In de afgelopen maanden toonde Zebra aan dat hun mobiele computers met Qualcomm AI-chips generatieve AI on-device kunnen uitvoeren. Dit betekent dat er geen cloudverwerking nodig is geweest. “Deze prestatie betekent verbeterde databeveiliging, verminderde latentie en kostenbesparingen in de cloud”, aldus Thomson. “Het is een aantrekkelijke businesscase voor retailers, vooral nu kostenbeheersing en beveiliging in de cloud de belangrijkste aandachtspunten zijn voor het CTO-kantoor.”
Generatieve AI on-device zou nieuwe copilots kunnen introduceren voor werknemers in retail, op dezelfde manier als Office 365 Copilot voor kantoorpersoneel en GitHub Copilot voor ontwikkelaars. Copilots kunnen een onderscheidende factor worden en retailers een voorsprong geven op collega’s en concurrenten. Het valt nog wel te bezien hoe lang dat tijdvenster openblijft, naarmate de adoptie en het aantal usecases toenemen.
Uit de Shopper Study bleek ook dat 85% van de retailassistenten denkt dat AI hen zal helpen productiever te zijn, terwijl 78% zegt dat AI/machine learning de efficiëntie en klantenservice flink zal verbeteren. Naast het potentieel van generatieve AI, zouden andere soorten AI in de frontlinie een impact kunnen hebben, zoals computerwearables uitgerust met spraak-AI.
Met een geïntegreerde spraak-AI-engine in natuurlijke taal kunnen werknemers in hun eigen woorden vragen wat ze willen, zonder dat ze interactie hoeven te hebben met het scherm van de mobiele computer of een reeks commando’s hoeven te leren. Werknemers kunnen bijvoorbeeld zeggen: “Bel de bakkerij”, “Wat is mijn volgende taak?” of “Hebben we items in het rood?” en de spraak-AI zal bellen of de gevraagde informatie weergeven op het scherm.
Er is echter geen enkele AI-toepassing die alles kan, en naarmate retail ernaar streeft om omnichannel en naadloos te zijn, zal de AI die eraan ten grondslag ligt dat ook doen. Desgevraagd gaf 73% van de besluitvormers aan dat ze van plan zijn om AI te implementeren voor vraagplanning en voorraadaanvulling binnen de komende vijf jaar. 69% zal zich binnen hetzelfde tijdbestek tot AI wenden voor beslissingen over assortimentprijzen. Te veel aan voorraad of te weinig en een gebrek aan zichtbaarheid en nauwkeurigheid van voorraden blijven voor problemen zorgen en maken zaken als het voldoen aan de vraag van klanten en het aanpakken van diefstal en lekkage veel moeilijker. “AI voor vraagvoorspelling, voorraadaanvulling en het detecteren van voorraadafwijkingen zijn volwassener in termen van usecases, waarbij retailers deze AI-toepassingen al gebruiken om meer grip te krijgen op hun voorraad,” aldus Thomson.
Reacties
Loading…