Pinnen is sneller, veiliger en makkelijker. Niet alleen bedrijven en medewerkers, maar ook voor klanten. Geen gedoe met kleingeld, het gaat lekker snel, is veilig en altijd genoeg geld op zak. Toch wordt er nog heel wat contant afgerekend. Ook al heeft vrijwel iedereen een betaalpas, niet iedereen betaalt ermee. Nog teveel klanten trekken geld bij een geldautomaat en betalen vervolgens contant. Zij zijn nog niet gewend om te pinnen aan de kassa. Ze denken dat het voor de ondernemer niks uit maakt, pin of contant. Of vinden het overdreven om voor kleine aankopen hun pas te gebruiken. Nog steeds denken klanten dat ze geen kleine bedragen mogen pinnen. Of zelfs dat ze ervoor moeten bijbetalen, terwijl het in meer dan negen van de tien zaken inmiddels gratis is.
Degene die deze klanten het best kan overtuigen om toch te pinnen, is het personeel zelf. De meeste klanten zullen op een verzoek als ‘Wilt u pinnen?’ of ‘Pinnen heeft onze voorkeur’ ingaan. Om te helpen dat medewerkers deze vraag op het juiste moment stellen, is een campagne opgezet. Met geheugensteuntjes voor ondernemers, bedrijfsleiders en medewerkers om de vraag gewoon even stellen. Het campagnemateriaal is verkrijgbaar via www.pinnenzakelijk.nl.