in

Medewerkers trekken alles uit de kast voor pinnen

Niets is medewerkers te veel om klanten aan te zetten tot pinnen: ze verschijnen als prins op het witte paard, schakelen een gospelkoor in, gaan op hun knieën te midden van romantische kaarsjes of komen met een enorme tros ballonnen naar de klant. Dit alles om hun vraag ‘Wil je met me pinnen?’ kracht bij te zetten. Dit is het centrale thema van de nieuwe campagne waarmee de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen wil stimuleren dat in winkels nadrukkelijker aan klanten wordt gevraagd niet contant te betalen, maar te pinnen.    
 

Pinnen is sneller, veiliger en makkelijker. Niet alleen bedrijven en medewerkers, maar ook voor klanten. Geen gedoe met kleingeld, het gaat lekker snel, is veilig en altijd genoeg geld op zak. Toch wordt er nog heel wat contant afgerekend. Ook al heeft vrijwel iedereen een betaalpas, niet iedereen betaalt ermee. Nog teveel klanten trekken geld bij een geldautomaat en betalen vervolgens contant. Zij zijn nog niet gewend om te pinnen aan de kassa. Ze denken dat het voor de ondernemer niks uit maakt, pin of contant. Of vinden het overdreven om voor kleine aankopen hun pas te gebruiken. Nog steeds denken klanten dat ze geen kleine bedragen mogen pinnen. Of zelfs dat ze ervoor moeten bijbetalen, terwijl het in meer dan negen van de tien zaken inmiddels gratis is.  

Degene die deze klanten het best kan overtuigen om toch te pinnen, is het personeel zelf. De meeste klanten zullen op een verzoek als ‘Wilt u pinnen?’ of ‘Pinnen heeft onze voorkeur’ ingaan. Om te helpen dat medewerkers deze vraag op het juiste moment stellen, is een campagne opgezet. Met geheugensteuntjes voor ondernemers, bedrijfsleiders en medewerkers om de vraag gewoon even stellen. Het campagnemateriaal is verkrijgbaar via www.pinnenzakelijk.nl.
 

Jaloers op een telefoon

Sinterklaas pakt traditiegetrouw groot uit