De groei van aankopen op het digitale schap brengt voor merken ook een andere ontwikkeling met zich mee: de groei van online concurrenten. Het is een steeds groter wordende uitdaging om je producten op het digitale schap te laten opvallen.
Wil jij als merk, leverancier, of fabrikant winnen op het digitale schap? Wil jij weten welke stappen jij met je merk kan nemen om je prestaties op het digitale schap te verbeteren? Lees dan snel verder, want deze blog is voor jou! Wij vertellen je waar je op moet letten, zodat jij wint op het digitale schap!
Fysiek vs. Digitaal Schap
Vermenigvuldig het aantal producten in je merkenportfolio met de eCommerce kanalen waarop je verkoopt, en achterhaal het aantal contactpunten waar shoppers jouw producten ontdekken, onderzoeken, en (hopelijk) kopen!
Winkelend publiek in een fysieke winkel dwaalt door winkelpaden om producten te zoeken en ontdekken. Online shoppers daarentegen scrollen en klikken door productlijsten en beschrijvingen heen om meer te weten te komen over verschillende producten. Toch is er een duidelijk verschil: in een fysieke winkel kan iemand een product oppakken, voelen en bekijken. In een webshop kan iemand alleen productafbeeldingen, video’s, en andere productinformatie en details gebruiken om tot een beslissing te komen. Voor jou als merk betekent dit dat je op je webshop alle informatie moet leveren om een shopper te verleiden tot het kopen van je product.
Als jij wilt winnen op het digitale schap, is het optimaliseren van je online schap onvermijdelijk. Wij vertellen je waar je moet beginnen!
Stap 1: Voorkom uitverkochte producten
Een product dat niet kan worden gevonden of niet online beschikbaar is, wordt niet verkocht. Simpeler kan niet, maar dit heeft wel significante, negatieve gevolgen voor jouw merk, zowel op de korte als lange termijn, die je niet moet onderschatten.
Wanneer een online shopper jouw product wilt hebben, en dat product blijkt uitverkocht te zijn, wat doet hij dan? De kans is groot dat hij op zoek gaat naar een concurrent die wél voorraad heeft of een vergelijkbare vervanging, of hij koopt helemaal geen product. Hoe dan ook, het heeft een negatieve invloed op de ervaring die hij heeft met jouw merk en je loopt direct omzet mis.
De gevolgen van een uitverkocht digitaal schap
Een uitverkocht digitaal schap kan verschillende gevolgen hebben, zowel voor de korte termijn als de lange termijn.
- Je positie in de zoekresultaten daalt en concurrenten met een stabiele voorraad nemen de gewilde top 3 posities in de zoekresultaten over.
- Op online marktplaatsen ontstaan problemen zoals het verliezen van de koopknop, die wordt overgenomen door een 3P-verkoper. Daarnaast kan een marktplaats je merk op een lijst zetten van slecht presterende verkopers, wat zelfs kan leiden tot complete verwijdering van de marktplaats.
- Een ander belangrijk gevolg is het verlies van klant loyaliteit. Een uitverkocht digitaal schap stelt klanten teleur en brengt jaren van waarschijnlijke verkoop in de toekomst in gevaar.
Hoe behoud je een stabiele voorraad?
Gelukkig zijn er acties die jij kan ondernemen om een uitverkocht digitaal schap te voorkomen:
- Definieer je kern productportfolio. Houd je beste producten, producten met hoge winstmarges, of producten waar je om bekend staat nauwlettend in de gaten. Deze hebben namelijk het meest negatieve effect op je merk én winst als de voorraad opraakt.
- Monitor je kern portfolio dagelijks met een eCommerce monitoring tool. Bewaak automatisch de beschikbaarheid en anticipeer direct op problemen.
- Voorspel specifieke patronen door de juiste data en inzichten in de beschikbaarheid van producten. Zo kan jij je resellers beter sturen in optimaal voorraadbeheer en winnen jullie allebei: je zoekresultaten, klantloyaliteit en verkoopkansen zijn allemaal veilig.
Stap 2: Verbeter de content op Product Detail Pagina’s
Zodra je producten beschikbaar zijn op je belangrijkste verkoopkanalen is het tijd om verder te gaan met het verbeteren van de inhoud en vindbaarheid van je product detailpagina’s.
Een goed begin is het halve werk
Ga bij jezelf na: welke veranderen gaan de grootste impact hebben? Analyseer per verkoopkanaal het paginaverkeer en de conversies. Begin dan met producten waar veel verkeer naartoe gaat, maar waar de conversies laag zijn. Bij producten waar de conversies juist hoog zijn, maar het zoekverkeer laag, focus je op het optimaliseren van de positie in de zoekresultaten.
Breng (platform-specifieke) contentstandaarden in kaart
Voordat je daadwerkelijk begint met het optimaliseren van de content, raden we je aan om contentstandaarden in kaart te brengen. Waarom? Een groeiend aantal retailers heeft eigen inhoudsnormen en richtlijnen waar jij je aan moet houden. Wat bij de een werkt, hoeft niet bij de ander te werken.
Verzamel alle vereisten van de verschillende retailers. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan het aanbevolen aantal tekens in producttitels en beschrijvingen, beeldkwaliteit, en de mogelijkheid om rijke inhoud zoals video’s of HTML-inhoud te leveren.
Idealiter bevatten producttitels de volgende kenmerken: [merk] [serienaam] [producttype] – [relevante specificatie(s)] / [onderscheidende kenmerken etc.]. Maar net zoals de richtlijnen kan ook dit per retailer verschillend zijn!
Zorg voor een sterke basis
Onderschat de kracht van basiselementen op je Product Detail Pagina’s (PDPs) niet. Een PDP is dé plek waar winkelend publiek alle informatie bekijkt die zij nodig hebben om over te gaan tot een koopbeslissing. Het is het belangrijkste online contactmoment bij een aankoop!
Essentiële elementen op je PDP zijn:
- Producttitel: gebruik maximaal 100 tekens en begin met je merknaam;
- Productafbeelding: toon het product zelf op een neutrale achtergrond;
- Een sterke productbeschrijving.
In deze tijd waarin consumenten producten niet in een fysieke winkel kunnen zien, voelen, of testen, is het van belang om elementaire inhoudselementen duidelijk weer te geven.
Scorekaarten voor inhoudskwaliteit
Scorekaarten helpen je om hiaten, inconsistenties en groeimogelijkheden te identificeren.
- SiteLucent ontwikkelde de DCC score om content op alle kanalen te meten;
- In de DCC score kan je (retailer-specifieke) inhoudscriteria en het gewicht van specifieke criteria volledig aanpassen aan jouw wensen;
- De drie niveaus (Minimal, Basic en Extended) helpen bij het bepalen van prioriteiten. Het geeft een duidelijk overzicht van wat moet worden geoptimaliseerd om de productinhoud naar het gewenste niveau te brengen.
Na het instellen van de content-KPIs kan je beginnen met het monitoren van productvermeldingen en de presentatie van producten om te zien of alle content correct is gepubliceerd op het digitale schap. Als jij het maximale resultaat wilt behalen, is de sleutel tot succes het continu analyseren van alle inhoudskwaliteit. Door het continu monitoren krijg je antwoord op vragen als: ‘Staat mijn merk- en productnaam correct vermeld op alle PDPs?’ en ‘Zijn categorieën en afmetingen van producten duidelijk zichtbaar?’.
Premium content
Hoe kan jij een onvergetelijke productervaring bieden – het equivalent van instore merchandising? Hoe geef jij shoppers die winkelervaring online, op het digitale schap?
Zodra jij de basiscontent correct, compleet en geoptimaliseerd hebt, is het tijd voor perfectie. Dan kan jij je gaan focussen op premium content, ook wel A+ content (Amazon) genoemd. Hierbij raad ik je aan om:
- Video’s toe te voegen aan je PDPs;
- Het aantal afbeeldingen op je PDPs te verhogen – hoe meer afbeeldingen, hoe beter!
- Het aantal woorden en de kwaliteit van productbeschrijvingen te verhogen.
Optimaliseer voor eCommerce zoekmachines
Het belang en de relevantie van zoekwoorden op je PDPs zijn de moeite waard om verder toe te lichten. Alle basis- en premium content op je pagina’s kan nog zo goed zijn, als je product niet in de top zoekresultaten staat, is de kans groot dat je de kans op verkopen verliest.
Product content moet worden gepubliceerd om online shoppers te helpen bij het maken van een aankoopbeslissing. Als de content potentiële kopers helpt, zal het jouw merk helpen hoger te scoren, aangezien bruikbaarheid de belangrijkste vereiste is voor (eCommerce) zoekmachines.
Het is dus belangrijk om je PDPs te optimaliseren voor zoekwoorden. Als iemand specifiek zoekt op ‘Logitech H600 Wireless Headset’, is de kans groot dat hij klaar is om dit product daadwerkelijk te kopen. Als jij jouw PDP geoptimaliseerd hebt voor deze zoekwoorden, is er een grotere kans dat jij het merk bent dat verkoopt aan deze persoon. Het is belangrijk om je doelgroep te begrijpen, en te weten hoe zij naar producten zoeken. Zo kan je een lijst met potentiële zoekwoorden opstellen en verfijnen.
Onthoud daarnaast dat klant reviews ook unieke content zijn op jouw PDPs. Recensies kunnen helpen bij het verbeteren van eCommerce zoekposities, onder meer door het gebruik van zoekwoorden, maar ook door andere factoren zoals:
- Prijs en levering
- Productprestaties
- Kwaliteit van de productpagina (snelheid en bruikbaarheid)
Stap 3: Monitor customer feedback
Product recensies kunnen ervoor zorgen dat je producten opvallen, het geeft shoppers vertrouwen in je merk, en ze kunnen de koopbeslissing beïnvloeden. 81% van alle online aankopen vindt plaats op productpagina’s met beoordelingen en recensies. Identieke producten kunnen merkbaar verschillen in de service van de verkoper of het retourbeleid dat zij voeren. Reviews en ratings helpen dan bij het maken van een koopbeslissing.
Analyseer, bepaal je KPIs & zoom-in
- Kijkend naar koopbeslissingen kunnen we onderscheid maken tussen beslissingen met hoge betrokkenheid en lage betrokkenheid. Recensies zijn extra belangrijk voor beslissingen met hoge betrokkenheid, omdat een shopper dan meer persoonlijk betrokken is. Ervan uitgaande dat een shopper meer informatie wilt bij een koopbeslissing met een hoge betrokkenheid, is het aan te raden eerst te focussen op nieuwe, duurdere, en veiligheid- en gezondheid gerelateerde producten. Breng een set producten in kaart die jij wilt gaan optimaliseren.
- Definieer vervolgens het aantal beoordelingen en sterbeoordelingen dat de producten op dit moment hebben op de verschillende verkoopkanalen. Review monitoring software zoals SiteLucent kan hierbij helpen.
- Stel je KPIs in: breng het minimale aantal beoordelingen in kaart die jij voor deze producten wilt hebben. Scorekaarten voor inhoudskwaliteit, zoals de DCC score van SiteLucent, kunnen hierbij handig zijn.
- Met inzicht in alle vereisten en de bijbehorende KPIs, kan je in gaan zoomen op de producten die het slechts presteren – producten met een laag aantal reviews, of juist met lage beoordelingen. Zoals in onderstaande afbeelding te zien is, helpen spreidingsdiagrammen bij het krijgen van een duidelijk overzicht van sterren-classificaties en reviews.
- Gebruik je taal die je (potentiële) klanten gebruiken. Je content moet voldoen aan de koopbehoeften van shoppers op alle specifieke winkelkanalen. Denk aan essentiële retailer-specifieke zoekwoorden die je PDP zou moeten bevatten. Probeer deze zoekwoorden te laten matchen met de taal van de doelgroep van een specifieke retailer.
- Naast het überhaupt hebben van reviews, is het ook belangrijk dat de reviews nieuw en recent zijn. Dit is essentieel voor het verbeteren van je positie in de zoekresultaten van de retailer en Google Shopping.
Zet negatieve beoordelingen om in iets positiefs
Negatieve feedback is nooit leuk om te krijgen, maar het is ook onvermijdelijk. Zet ze daarom om in iets positiefs:
- Negatieve beoordelingen helpen bij het identificeren van product- of serviceproblemen, waar je anders wellicht niet van op de hoogte zou zijn. Zie het dus als een kans om je productcontent of je product te verbeteren;
- Negatieve beoordelingen helpen shoppers een beter geïnformeerde aankoopbeslissing te nemen;
- Bovenstaande punten helpen allebei bij het verlagen van de retourpercentages;
- Een- en tweesterren recensies voegen authenticiteit toe aan je content en laten shoppers zien dat je een betrouwbaar merk bent. Vijfsterren reviews worden gezien als te mooi om waar te zijn. Onderzoek van PowerReviews en Northwestern University heeft aangetoond dat de aankoopkans piekt als de gemiddelde product beoordeling tussen de 4.2 en 4.5 ligt.
Verzamel meer beoordelingen
De eerste stap naar het verkrijgen van meer reviews is vragen. Neem contact op met kopers en overtuig hen om een recensie achter te laten. De meest effectieve manier? Stuur e-mails met beoordelingsverzoeken die eenvoudig en to-the-point zijn.
Om de juiste vragen te definiëren is het vooraf monitoren en analyseren van reviews cruciaal. Op deze manier kan jij vragen stellen waarvan je weet dat ze belangrijke en bekende problemen van klanten behandelen. Naast de juiste vragen is ook de timing van je e-mail met beoordelingsverzoek belangrijk. Dit zou tussen de 7 en 21 dagen na aankoop moeten liggen, afhankelijk van het producttype. Klanten moeten natuurlijk de tijd hebben om je product uit te proberen.
Geef kopers een stimulans in je e-mails voor het achterlaten van een review. Geef bijvoorbeeld een coupon na het achterlaten van een review, of zet een Review & Win campagne op via social media. Voor nieuwe of seizoens-producten kan het uitdelen van samples een goede manier zijn om het schrijven van reviews te stimuleren.
Win op het digitale schap – Hoe helpt SiteLucent jouw merk?
Winnen op het digitale schap is een uitdagend en tijdrovend proces. Je producten moeten eerst zichtbaar en vindbaar zijn. Vervolgens moet je kopers aantrekken en overtuigen met volledige, correcte, en aantrekkelijke PDPs, inclusief product beoordelingen.
SiteLucent’s eCommerce monitoring tool helpt bij het monitoren van de juiste data, en geeft je inzichten waarmee jij jouw digitale schap kan verbeteren. Neem contact met ons op voor meer informatie.
Reacties
Loading…