in

Amsterdamse Kemal Tas verovert LED-markt

Hoe Ledstores zonder externe financiering naar veertig man personeel groeide – Wie Ledstores zegt, zegt Kemal Tas. De Amsterdamse ras-ondernemer werkte tot 2016 in de financiële sector, voor gevestigde namen als ING en Fortis.

Dit veranderde toen hij tijdens een verhuizing een partij ledverlichting uit China importeerde en besefte dat hier mogelijkheden lagen. Inmiddels heeft Tas verregaande ambities voor zijn bedrijf dat het afgelopen jaar dertien miljoen euro omzet draaide. Zo wil hij met Ledstores binnen vijf jaar de Europese markt veroveren en in veertien landen in de top drie van online armaturenzaken staan. Tas vertelt over deze groeiambities, het ontstaan van Ledstores en de onderscheidende factoren van het bedrijf.

Hoe is Ledstores ontstaan?

“Ik heb altijd hier en daar wat handeltjes gehad. Toen ik in 2012 voor mijn nieuwe huis ledverlichting importeerde vanuit China kreeg ik hier veel vragen over. Op dat moment was ik nog werkzaam als managementadviseur voor onder andere ING en Fortis, waar ik ben begonnen na mijn studie bedrijfskundige informatica. In mijn vrije tijd liet ik steeds vaker LED-armaturen uit China overkomen. Toen deze handel lekker ging lopen, moest ik familie en vrienden inschakelen om de bestellingen af te handelen, omdat ik nog fulltime aan het werk was. Die zekerheid wilde ik niet kwijt. Na werktijd ging ik dan snel naar huis om dozen in te pakken en bestellingen te verzenden en draaide ik werkweken van soms meer dan tachtig uur. In 2016 merkte ik dat mijn bedrijf toe was aan een volgende, grote stap. Daarom nam ik afscheid van de financiële sector en ging ik Ledstores fulltime runnen.”

Wat maakt jouw bedrijf onderscheidend?

“Toen ik met Ledstores begon, merkte ik dat de markt voor ledverlichting erg ouderwets is. Daarom ben ik mij toen meer op het online aspect gaan focussen. Hier lagen veel mogelijkheden, omdat bijna niemand anders in de verlichtingsbranche zich op dat moment bezighield met online marketing. Door mijn financiële achtergrond heb ik verstand van data en cijfers, iets wat ik gelijk heb toegepast binnen mijn eigen bedrijf. Ik denk dat ik een deel van het succes te danken heb aan het vergelijken van campagnes, de optimalisering van SEO, SEA en aan linkbuilding. Door data in mijn voordeel in te zetten, heb ik kunnen groeien zonder groeikapitaal of externe financiering, een prestatie waar ik erg trots op ben.”

Toen ik met Ledstores begon, merkte ik dat de markt voor ledverlichting erg ouderwets is

“Ook heb ik een deel van mijn succes te danken aan de keuze om slechts een bescheiden assortiment aan te bieden. Binnen de armaturenbranche zijn klanten namelijk niet loyaal. Merktrouw bestaat bijna niet. Belangrijke factoren voor klanten, zowel particulier als zakelijk, zijn de prijs-kwaliteitverhouding en een snelle levering. Door een grote voorraad van selecte producten te hebben, kunnen wij snel en betrouwbare grote aantallen leveren aan zowel zakelijke klanten als particulieren. Dat is ongekend binnen de branche.”

Is het runnen van Ledstores een onemanshow?

“Nee, ik geloof er heilig in dat niet alleen de top van een bedrijf verantwoordelijk is voor het succes. Het is met recht een team effort. Ik heb geleerd dat het heel belangrijk is om mensen aan te nemen waar je echt een klik mee hebt, en om een omgeving van geven en nemen te creëren. Daarom heeft Ledstores ook een platte structuur. Het is net een club vrienden die toevallig ook samenwerken. Door iedereen te betrekken bij de groei en doelstellingen van het bedrijf zorg je voor betrokkenheid, waardoor iedereen op zijn eigen manier een bijdrage levert aan de groei van het bedrijf.

Nee, ik geloof er heilig in dat niet alleen de top van een bedrijf verantwoordelijk is voor het succes

Door voor mijn medewerkers een werkomgeving te creëren waar plezier ook een plek heeft, geef ik op mijn manier iets van het succes van het bedrijf aan hen terug. Zo hebben we bijvoorbeeld een Playstation 4 voor een potje FIFA tijdens de pauze, komt er wekelijks een masseuse langs en kunnen we borrelen wanneer we daar zin in hebben. Dat kan wat mij betreft ook op maandagmiddag zijn als er daarnaast ook maar hard gewerkt wordt.”

Hoe is jouw rol binnen het bedrijf de afgelopen jaren veranderd?

“Ik vind het heel leuk om op de vloer te staan en geloof ook dat het goed is om je af en toe van het kantoor naar de werkvloer te bewegen. Maar ik moet wel leren dat ik dit niet te vaak doe en te veel tijd in het magazijn doorbreng. Ook heb ik geleerd dat het goed is om, ondanks onze platte organisatiestructuur, de taken duidelijk te verdelen. Dit zorgt ook voor de verdere professionalisering van je bedrijf. Zo heb ik jarenlang onze inkoop zelf bijgehouden in een onoverzichtelijke Excelsheet. Toen ik hier iemand met meerdere jaren ervaring voor aannam, ging er echter een wereld voor mij open. Zij leerde me een veel efficiëntere manier van werken aan. Hierdoor besefte ik dat ik het niet allemaal alleen moet willen doen, maar dat ik mensen om me heen moet verzamelen die míj juist van alles kunnen leren.”

Wat zijn de toekomstplannen voor Ledstores?

“We hebben een plan opgesteld om binnen vijf jaar in alle Europese landen actief te zijn met Ledstores. Ook willen we in de veertien landen waar we het meest actief zijn in de top drie van grootste online partijen in zakelijke- en consumentenverlichting staan. Ondanks het coronavirus verwachten we ook dit jaar stevig door te groeien naar in totaal vijftig medewerkers en vijftien miljoen euro omzet. In 2022 willen we zelfs aan honderd mensen werk bieden. Samen is dit dan goed voor een jaarlijkse omzet van 25 miljoen euro. Ik denk zeker dat dit haalbaar is, want er liggen binnen deze branche voldoende kansen.”

Tekst: Cilia Meinen

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

DigiTip: Zyxel USG20 VPN Firewall

OFED: Goede gesprekken op de werkvloer