in ,

DigiTest: Sony WH-1000XM4 review

De M3, voorganger van de WH-1000XM4 hebben we helaas nooit onder handen genomen voor een review. Echter heb ik deze wel bij een kennis van me mogen bewonderen en beluisteren en toen was ik al onder de indruk van onder andere de Noise Cancelling op deze hoofdtelefoon.

Met de M4 gaat Sony nog een stapje verder en is er geluisterd naar de achterban met toevoeging van een aantal gewenste nieuwe features. Inmiddels geniet ik al een week van Sony’s nieuwste draadloze vlaggenschip, de Sony WH-1000XM4. Ik waarschuw je alvast, dit wordt een onafhankelijke lofzang in plaats van een review.

Look & feel

Als je het kleine tasje openrits vindt je een 3.5mm kabeltje, USB-C oplaadkabel en een klein stekkertje voor in het vliegtuig, een tweetandige hoofdtelefooningang om in de lucht ook stereo geluid te kunnen ontvangen. Maar belangrijker is de WH-1000XM4 zelf, de matzwarte oorschelpen zijn net zo stijlvols als die van z’n voorganger en passen perfect over m’n oren. Het tasje is trouwens zo klein omdat de koptelefoon een extra knik maakt en zo in een zeer kleine behuizing past. Beide zachte oorschelpen hebben kleine microfoons. Aan de linkerzijde is ook ruimte voor de USB-C kabel en rechts vind je de power- en custom-knop en de 3.5 mm jack. De beugel boven je hoofd heeft tevens een matzwarte en zachte bekleding wat zorgt voor extra draagcomfort.

Features & meer

De zelflerende Noise Canceling is echt next level en neog beter dan zijn voorganger. De aanwezige microfoons geven alle omgevingsgeluiden door aan de aanwezige QN1-processor voor de juiste Noise Canceling op het juiste moment. Door middel van algoritmen leert (als je daar toestemming voor geeft) de M4 bijvoorbeeld van het omgevingsgeluid op jouw route naar je werk en past zich daar op aan. Dit gebeurt tot 700 keer per seconde in combinatie met een nieuwe Bluetooth Audio System on Chip op geluidssignalen, muziek en akoestische kenmerken tussen driver en oren. Het is echt een ongelofelijke ervaring en je sluit jezelf helemaal af van je omgeving en geniet met volle teugen van de muziek waarnaar je luistert. Maar Sony gaat nog een stap verder, de ruisonderdrukking optimaliseert voor persoonlijk (Personal Noise Cancelling Optimiser) gebruik en bijvoorbeeld ook speciaal voor vliegreizen (Atmospheric Pressure Optimising). Via de Sony Headphones Connect-app kan je de instellingen ook nog zelf beïnvloeden, zo kan je bijvoorbeeld zorgen dat omroepberichten op het station wel worden doorgelaten.

LDAC Bluetooth zorgt voor supersnelle gegevensoverdracht waardoor je ongestoord kunt genieten van highness of ongecomprimeerde audiocontent met een frequentiebereik tot 40 kHz! De hoofdtelefoon zorgt er zelfs voor dat alle gecomprimeerde audio ge-upscaled wordt en dus beter klinkt. Nog een fijne feature, welke ook echt goed werkt, is de Speak-to-Chat optie; de hoofdtelefoon pauzeert dan je muziek wanneer jij praat, dus niet wanneer iemand tegen jou praat. Je stem wordt dan uiteraard opgepikt door de microfoons en activeert de pauzefunctie (Precisie Voice Pickup noemt Sony dit). Nadat je bent uitgepraat, gaat de muziek dan gewoon weer verder. Overigens kan je deze functie ook uitzetten en het geluid bijvoorbeeld dempen door je rechterhand tegen de oorschelp te plaatsen. Erg handig, je kunt zo namelijk ongegeneerd meezingen zonder onderbrekingen.

Tikje op je rechter oorschelp? Pauze… | Wrijf met je vinger naar voren? Volgende nummer…

Hoofdtelefoon af is pauzeren, weer op en we gaan uiteraard weer verder. Dit bespaart ook nog eens batterijen. Tikje op je rechter oorschelp? Pauze… Wrijf met je vinger naar voren? Volgende nummer… Wrijf omhoog? Volume omhoog! Kind kan de was doen!
Maar nu een feature waar ik dus ook super vrolijk van wordt: Multipoint-verbinding… Ofwel; twee apparaten via Bluetooth koppelen. Muziekje luisteren via m’n iPhone en vervolgens op m’n iPad een YouTube filmpje de boel overrulen, daar wordt ik dus heel vrolijk van.

Een functie die wel aanwezig is maar ik nog niet heb kunnen vinden (kopje is niet aanwezig in m’n Headphone app) is Google assistent of Amazone Alexa spraakondersteuning. Heel vreemd, hier kom ik dus nog op terug want in mijn smarthome moet m’n hoofdtelefoon natuurlijk ook smart zijn.

360 Reality Audio

Je hebt features en features! Maar Sony’s 360 Reality Audio verdient – vind ik – dus gewoon een eigen subkopje! Via de app heb ik mijn oren gefotografeerd om de 360 ervaring nog meer tot zijn recht te laten komen. Het is ook nodig om een account te activeren bij Nugs.net, Tidal of Deezer om te genieten van een ruim aanbod aan 360 Reality Audio. Maar even serieus, wát een geluid krijg je dan voorgeschoteld zeg! Je staat voor je gevoel echt midden in de concertzaal waar de artiest speciaal voor jou optreed. Check de reacties van onderstaande artiesten maar eens:

Sony legt het zelf als volgt uit: 360 Reality Audio is een nieuwe muziekervaring die mogelijk wordt gemaakt door de objectgebaseerde ruimtelijke audiotechnologie van Sony.

Individuele geluiden zoals stemmen, zang, piano, gitaar, bas en zelfs geluiden van een live publiek kunnen in een 360-sferisch geluidsveld worden geplaatst, waardoor artiesten en contentmakers op een nieuwe manier hun creativiteit de vrije loop kunnen laten. Luisteraars worden hierdoor ondergedompeld in het geluidsveld dat de artiesten en makers voor ogen hadden.

Zoals ik aan het begin al aangaf, ik ben zwaar onder de indruk van de Sony WH-1000XM4 hoofdtelefoon. Vanaf het moment dat je de powerknop indrukt en de Noise Canceling in werking treed ben je in je eigen wereldje. De 360 Reality Audio zorgt er vervolgens voor dat je volledig omgeven bent met de muziek van je favoriete artiest. De aanwezige custom-knop is trouwens voor de handmatige bediening van de voice assistant of Noise Canceling, tevens geeft deze je batterij niveau aan. De batterij gaat ruim dertig uur mee en zoals zoveel producten tegenwoordig kan deze ook snel-laden. Hierdoor heb je na tien minuten laden alweer vijf uur luisterplezier. Ik kan niet in een ieders portemonnee kijken maar voor mij is de Sony WH-1000XM4 de € 379,- meer dan waard.