DigiTest: Sony Xperia 5 IV review

Samsung, Apple, Xiaomi, Oppo en Vivo waren de populairste smartphones van 2022, daaronder bevinden zich ‘overige fabrikanten’ en één daarvan is Sony.

Je hoeft natuurlijk niet in de top 5 te bivakkeren om goede smartphones te maken, Sony’s focus heeft nog nooit op de mobiel tak van het bedrijf gelegen. PlayStation, Audio & video gaan toch echt voor… Het is ook pas sinds 2021 dat Sony’s Mobile Business winst maakt, mede door de kosten te verlagen en de prijzen te verhogen, zo ook van de Xperia telefoons, de verkoopcijfers zijn tevens omhoog geschoten. LG is gestopt met de mobiele tak van het bedrijf en Samsung haalde populaire features uit haar telefoons. De kans is groot dat mensen die een telefoon willen waar je nog gewoon een Micro SD kaart in kwijt kan of een 3.5 mm aansluiting voor hoofdtelefoon voor Sony gaan kiezen.

Looks

Een corning Gorilla Glass Victus op de voor- en achterkant, waarvan de achterzijde een matte uitstraling heeft. De 156 mm × 67 mm × 8,2 mm, 172 gram wegende telefoon voelt super licht aan in vergelijking met de iPhone Pro Max (240 gram) die ik normaal tot mijn beschikking heb. De herkenbare 21:9 verhouding van Sony ligt goed in de hand en alle randen zijn mooi afgerond. Rondom zijn een drietal knoppen zichtbaar, een USB-C ingang voor de oplader en uiteraard de 3.5 mm audio jack en mogelijkheid tot plaatsen van Micro-SD kaart.

Features & meer

Het 6,1 inch OLED HDR scherm (2400×1080 pixels) heeft een verversingssnelheid van 120 Hz en heeft super mooie en heldere kleuren en de 120 Hz verversing zorgt voor soepel scrollen of gamen zonder haperingen. De 21:9 verhouding heeft als voordeel dat je films zonder zwarte randen kunt kijken, echter is veel content in de 16:9 verhouding waardoor je dan alsnog zwarte balken krijgt. Het formaat Xperia 5 IV heeft als voordeel dat deze lekker in de hand ligt en je makkelijk met één hand op het scherm overal bij kan komen.

Met een dubbele IP-rating van IP65 én IP68 kun je de telefoon met gerust hart in bad laten vallen en tegen spatwater is deze uiteraard ook beschermt. Een touch-gevoelige knop aan de zijkant opent je de telefoon doordat je vingerafdruk wordt gescand, deze knop dient tevens als powerknop.

Aan de zijkant bevind zich tevens een klein fotoknopje waarmee je direct naar de camera app schakelt. Foto’s maken kun je aan de Experia 5 IV wel overlaten, Sony heeft uiteraard veel ervaring met het maken van camera’s en het gebruik van lenzen. Aan de voorzijde bevind zicht uiteraard de selfie camera en in de cameraconsole aan de achterzijde vind je drie lenzen (hoofd-, tele- en groothoeklens). De foto’s (tot 12 megapixel resolutie, ook de selfie-camera) zien er super natuurgetrouw uit en binnen de app heb je veel mogelijkheden om filters toe te passen of je foto iets te pimpen. De foto’s zijn ook erg scherp, dit wordt makkelijk gemaakt door de  realtime eye-autofocus en realtime tracking op alle lenzen. Video’s neem je op in 4K HDR 120 fps en eventueel (tot 5x) slow motion-opname.

Tijdens het kijken van filmpjes op je telefoon wil de audio nog wel eens tegenvallen, zeker omdat de speakers zich vaak aan de zijkant bevinden. De Full-stage stereo speakers van de Experia 5 IV zijn naar je toe gericht en dat merk je direct. De telefoon is ook bedoelt voor ‘creators’, met Music Pro neem je namelijk ook hoogwaardig audio op en met ‘Game Enhancer’ heb de de mogelijkheid gameplay live te streamen of op te nemen. De 5.000 mAh batterij (met snellaadfunctie) zorgt er gelukkig oor dat je niet snel zonder stroom zit. In samenwerking met Sony Pictures Entertainment krijg je Dolby Atmos geluid op je eventueel aangesloten koptelefoon.

De Xperia 5 IV is ook uitgerust met een externe monitorfunctie. Door een spiegelloze camera (Alpha-serie camera’s) aan te sluiten, kun je direct hoogwaardige beelden leveren die met Alpha zijn gemaakt terwijl je controle houdt over jouw Xperia 5 IV.

Net als veel andere leveranciers heeft Sony ook de overstap gemaakt naar duurzame verpakkingen en kom je dus geen plastic elementen meer tegen. Verkrijgbaar in groen, ecru wit en zwart is de Sony Xperia 5 IV een high-end toestel die zich goed kan meten met smartphones in hetzelfde prijssegment (CAP € 1.049,-). Onderscheiden doet het toestel ook door ‘gewoon’ nog te zorgen dat je een Micro-SD kaartje kunt plaatsen om je opslag te vergroten en je kunt je bedrade headphone aansluiten!