in

Nederlandse decemberinkopen: Speelgoed en consumentenelektronica vallen uit top-3

Kerst-barometer Ferratum vergelijkt uitgavenpatroon consumenten in 20 landen – Volgens de 2017 Ferratum Groep Kerstmis Barometer is kleding dit jaar de populairste decemberaankoop. Kleding scoort internationaal met gemiddeld 17,5 procent het hoogste en staat bij in elf van de 20 onderzochte landen bovenaan.

In Nederland zal naar verwachting bijna een vijfde van het decemberbudget (19,5 procent) aan kleding op gaan. Daarmee schuift kleding een plaatsje omhoog in de Nederlandse top 3. Tegelijkertijd verdwijnen speelgoed en consumentenelektronica uit die top 3, ten gunste van lekkernijen (18,8 procent) en woon-en keukenaccessoires (13,9 procent). Aan deze vierde editie van de Ferratum Kerst-barometer namen meer dan 21.000 huishoudens in 20 landen deel. Daarmee is de 2017-editie groter dan ooit.

“Voor het tweede jaar op rij staat Nederland onderaan de lijst als het op uitgaven aankomt tijdens de kerstperiode.”

Voor het tweede jaar oprij staat Nederland overigens op de laagste plaats in de Ferratum Groep Kerstmis Barometer wat betreft uitgaven tijdens de feestdagen. Nederlandse consumenten verwachten 11,9 procent van hun besteedbaar inkomen in december te besteden aan de feestdagen. Daarmee is het percentage in vergelijking met vorig jaar (10,6 procent) wel licht gestegen. Mexico (34,6 procent), Roemenië (31,9 procent), Spanje (29,6 procent) en Brazilië (28,2 procent) geven dit jaar het meeste uit aan Kerstmis en de feestperiode. Aan de andere kant van het spectrum scoren Duitsland en Denemarken even laag als Nederland (11,9 procent) en zijn ook Finland (12,3 procent) en Noorwegen (13,4 procent) terug te vinden.

Internationale verschillen: aankopen en bankieren

De 2017 Ferratum Groep Kerstmis Barometer geeft ook een interessant kijkje in de internationale verschillen. Kleding staat niet in alle landen op de eerste plaats. Zo geven Finnen (17,5 procent) en Kroaten (23,9 procent) het grootste deel van hun kerstbudget uit aan lekkernijen. Deelnemers uit het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Australië en Estland verwachten 20 procent van hun budget uit te geven aan speelgoed en games. Grote verschillen zijn er ook in de manier van aankopen en bankieren. Met 45,8 procent ligt het percentage online aankopen in aanvoerder Duitsland ruim drie keer zo hoog als in hekkensluiter Mexico (14,4 procent). Terwijl in koploper Australië (91,1 procent) mobiel bankieren niet meer is weg te denken, geeft in Denemarken minder dan de helft (44,2 procent) van de respondenten aan er gebruik van te maken. Nederland scoort in beide rankings de derde plaats: 85,7 procent geeft aan mobiel te bankieren tijdens de feestdagen en 32,6 procent doet online aankopen.

“Voor het tweede jaar op rij staat Nederland onderaan de lijst als het op uitgaven aankomt tijdens de kerstperiode. Uit de enquête blijkt ook dat 60 procent van de deelnemers uit Nederland vindt dat Kerst vooral draait om het tijd doorbrengen met familie en vrienden. Terwijl maar 4 procent van de deelnemers verkiest om cadeaus te krijgen. Dit verklaart de lage uitgave aan cadeaus. Het is niet de prioriteit van de Nederlander tijdens de feestperiode. Als er dan toch geld zou worden uitgegeven tijdens de feestperiode dan zegt 30 procent van de Nederlandse deelnemers maar tussen de €0 en €100 uit te geven, gevolgd door 28 procent tussen €101 en €200 en 16 procent tussen €201 en €300”, licht Anthony Gundersen, UK & NL Country Manager van Ferratum Group, toe.

Ferratum Barometer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Homey integreert BSH Home Connect

In 2018 wordt alles intelligenter, dus ook de onderneming zelf