in

Online identificatie zorgt voor snel afsluiten telefoonabonnement in MediaMarkt-winkels

In twee tot drie minuten tijd: een nieuw mobiel telefoonabonnement afsluiten, waar dit eerst 20 minuten duurde. MediaMarkt maakt dat in samenwerking met CM.com als eerste retailer in Nederland in haar winkels mogelijk.

Voor het afsluiten van een telefoonabonnement moesten klanten tot voor kort de nodige tijd uittrekken. Zo moeten bankgegevens en identiteit handmatig worden ingevoerd en is een proefbetaling van 1 eurocent vereist. Vanwege de Inkomsten en Lasten Toets (ILT) moeten klanten daarnaast mondeling hun inkomensgegevens en woonlasten delen met winkelmedewerkers. Bij MediaMarkt is dat met de nieuwe afsluitservice verleden tijd. Klanten kunnen voortaan in de MediaMarkt winkel via hun eigen mobiele telefoon alle gegevens eenvoudig, veilig en snel delen.

In drie eenvoudige stappen een abonnement afsluiten

Het vereenvoudigde proces bestaat uit drie simpele stappen. Via een SMS of het scannen van een QR-code op het scherm van de MediaMarkt-medewerker komt de klant in een beveiligde omgeving. Met een iDEAL-betaling van één eurocent via de bankieren-app neemt de klant de eerste stap in het verificatieproces, namelijk voor validatie van het rekeningnummer.

“We kijken altijd naar hoe we de services bij onze producten perfect kunnen laten aansluiten bij de behoeften van onze klanten.”

Met de online identificatiedienst iDIN geeft iemand eenmalig toestemming om persoonsgegevens die bij de bank bekend zijn, zoals NAW-gegevens, telefoonnummer en e-mail, met MediaMarkt te delen. Dit werkt net als een iDEAL-transactie, alleen dan zonder betaling.

De laatste stap is het delen van gegevens over het netto-inkomen en de netto woonlasten (de ILT-toets). Of dit nodig is, hangt af van het gekozen abonnement. Deze privacygevoelige gegevens kan de klant op zijn eigen mobiel in de veilige omgeving invullen en delen met MediaMarkt.

“We kijken altijd naar hoe we de services bij onze producten perfect kunnen laten aansluiten bij de behoeften van onze klanten. Snelheid, gemak en betrouwbaarheid zijn daarbij altijd het uitgangspunt,” zegt Sebastiaan Rigter, Director Services & Solutions bij MediaMarkt Nederland. ”Deze innovatie is daar een goed voorbeeld van. Met het gemak, de snelheid en de veiligheid van de bankomgeving sluit je een telefoonabonnement af. Dit nieuwe proces scheelt enorm veel tijd en haalt de vervelende en privacygevoelige elementen eruit. En zo kunnen onze klanten binnen een paar minuten gebruik maken van hun nieuwe telefoon en abonnement.”

Een centrale rol voor mobiel

“In het nieuwe proces proberen we een aantal stappen te combineren en digitaliseren en geven we de mobiele telefoon van de klant een centrale rol. Het maken van kopieën wordt overbodig,” zegt Joris Oomen, Sector Manager Retail bij CM.com. “Het versturen van gegevens wordt met iDIN en IBAN-verificatie via iDEAL klantvriendelijker, sneller en bovendien ook een stuk veiliger. Uiteindelijk leidt dit ertoe dat klanten zo min mogelijk belemmeringen ervaren bij het afsluiten van een abonnement en hun privacy beter wordt beschermd. Voor medewerkers is alles een stuk sneller te verwerken. Ook is de kans op het maken van fouten erg klein, doordat zij de gegevens automatisch binnen krijgen.”

De grote telecomproviders zijn inmiddels aangesloten bij de nieuwe service. MediaMarkt verwacht de komende tijd nog ook kleinere providers mee te kunnen nemen. Ook aan klanten die om wat voor reden dan ook niet met hun mobiel kunnen of willen betalen en identificeren is gedacht: de oude manier van werken is voor hen nog steeds beschikbaar.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

HTC Vive lanceert de Vive Pro Eye in Europa voor €1649

AOC G2790PX

DigiTest AOC G2790PX gaming monitor review