in

De Sint heeft niet goed naar je cadeauwensen geluisterd, wat nu?

De pepernoten zijn op, de cadeautjes zijn afgeleverd en uitgepakt en de Goede Sint is inmiddels weer terug naar Spanje. Tijd om de buit eens goed te bekijken. Wat blijkt? Je bent eigenlijk niet zo blij met een van de cadeaus.

Meestal leggen we zulke cadeaus met een schuldgevoel op zolder of in de kast, waar ze vervolgens jarenlang stof happen. Toch is het slimmer om niet te lang te wachten en de moedige stap te zetten: vraag de gever om het aankoopbewijs en ruil het cadeau om. Tegenwoordig worden steeds meer Sinterklaascadeaus online besteld, dus de kans is groot dat het orderbewijs nog in de mailbox van de gulle gever zit. En eerlijk zijn loont, want in bijna alle gevallen geldt het retourrecht gewoon nog en kun je het cadeau gemakkelijk retour zenden en iets anders uitkiezen. Hoe dat precies werkt? Webshopkeurmerk Trusted Shops legt het uit.

Het is niet je smaak

Je hebt een bordeauxrode vaas gekregen, maar dat past totaal niet bij de turquoise tinten in je interieur. Niet getreurd, hiervoor is het herroepingsrecht van minimaal 14 dagen in het leven geroepen. Om welke reden je ook van een cadeau af wil zien, je mag je altijd binnen 14 dagen bedenken. Belangrijk hierbij is wel dat je alle ordergegevens van de gever krijgt, omdat alleen de koper zich mag beroepen op het herroepingsrecht. In dit geval moet je snel handelen; de kans bestaat dat je nog maar een paar dagen de tijd hebt om je te beroepen op het herroepingsrecht. De gever kan de vaas immers al dagen geleden hebben gekocht. Ook wanneer de vaas bij een buitenlandse webshop besteld is, is het herroepingsrecht overigens van kracht. Het is een Europees geldend recht waar je dus gewoon aanspraak op kunt maken.

Alleen het cadeau terugsturen is echter niet voldoende. Laat de webshop bij retourzending weten of je het geld terug wil of het cadeau liever omruilt. Dit kan meestal via een retourformulier dat bij veel webshops te downloaden is. Een tip om het vragen om de bon makkelijker te maken: geef aan dat je het cadeau liever in een andere kleur, maat of vorm zou willen bestellen, zodat het perfect bij je past. Eventueel kun je het alternatief al laten zien op de website, om de gever gerust te stellen.

Het is kapot

Je vindt je nieuwe koptelefoon helemaal geweldig, maar hij blijkt bij het kabeltje los te zitten. Neem in dat geval zo snel mogelijk contact op met de webshop waar de gever het cadeau heeft besteld. Want wist je dat de webshop verantwoordelijkheid voor het transportrisico tot aan het moment van levering draagt? Haal je je cadeau dus kapot uit de doos, dan is het zaak om dit zo snel mogelijk te melden bij de webshop. Je hebt in dat geval namelijk garantierecht, waardoor je binnen no-time een nieuwe, werkende koptelefoon kunt verwachten.

Ook het garantierecht geldt voor heel Europa. Heeft de koper de koptelefoon bij een buitenlandse webshop besteld? Dan is retourzending ook gewoon mogelijk, maar bestaat de kans dat je wat langer moet wachten op vervanging. Wanneer de webshop je niet binnen een redelijke termijn kan voorzien van een nieuwe of gerepareerde koptelefoon, sta je in je recht om korting te krijgen op de aankoopprijs of de overeenkomst te beëindigen en je geld terug te krijgen.

Verkeerde bestelling

Vol verwachting pakte je je cadeau uit; deze eenmaal opengemaakt bleek de kleur verkeerd: je had om een zwarte tas gevraagd, geen blauwe. Je partner had ook écht de zwarte besteld; wat nu? Geen zorgen, je mag de tas gewoon retoursturen en je hebt recht op een nieuwe, in de juiste kleur. Als die niet meer beschikbaar is, krijg je gewoon je geld terug. Als er iets anders geleverd is dan oorspronkelijk besteld, is er simpelweg sprake van een verkeerde levering.

Het maakt hierbij niet uit dat je het pakketje al hebt aangenomen of zelfs hebt uitgepakt, en er pas later achter komt dat het de verkeerde kleur is. Neem wel na constatering direct contact op met de webshop om dit te melden, zodat de juiste kleur alsnog geleverd kan worden. Extra tip: pols of de gever wel echt een andere kleur heeft besteld voordat je om het bonnetje vraagt; misschien was deze kleur wel gewoon de bedoeling.

Kortom, zat er een grote misser tussen de buit van het heerlijk avondje? Vraag om het bonnetje! De kans dat de gever het begrijpt is groot; we hebben immers allemaal wel eens iets ontvangen waar we niet zo blij mee waren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Creëer je eigen levende lichtkunstwerk

Logic Supply lanceert industriële fanless NUC met nieuwste Intel Dawson Canyon moederbord