in

Swappie-onderzoek: “Consument staat open voor reparatie smartphone, maar gedrag blijft achter”

Slechts 20% van de Nederlanders weet dat de Right to Repair-wetgeving Europese consumenten het recht geeft om hun apparaten te laten repareren.

Eind april keurde het Europese Parlement een richtlijn goed die de mogelijkheid voor reparaties van elektronische apparatuur, waaronder smartphones, verplicht stelt, ook als de garantie verlopen is. Dit ‘Right to Repair’-akkoord voorziet de consument van meer opties om de gebruiksduur van hun apparaten te verlengen en reparatie boven vervanging te kiezen, wat leidt tot minder afval en minder grondstoffengebruik. Binnen twee jaar moeten alle lidstaten de regels omzetten in nationale wetgeving.

Uit onderzoek dat Swappie, de grootste iPhone refurbisher van Europa, liet uitvoeren onder 1.000 Nederlanders, blijkt dat consumenten wel openstaan voor reparatie van hun defecte smartphone, maar dat het gedrag achterblijft. Nederlanders kiezen vooral nog voor een nieuw apparaat vanwege prijs en gemak. Van de Nederlandse consumenten heeft 51% van de Right to Repair-wetgeving gehoord. Toch weet slechts 20% wat de wetgeving precies inhoudt.

Alhoewel 4 op de 5 Nederlanders (80%) het zonde vindt om een nieuwe smartphone te kopen als ze hun defecte smartphone ook kunnen laten herstellen, koopt 60% meestal gewoon een nieuw toestel wanneer het oude defect is. De top redenen waarom Nederlanders hun defecte smartphone niet (laten) repareren, is omdat ze dit te duur vinden en het sneller en gemakkelijker is om een nieuwe smartphone te kopen. Daarnaast maken Nederlanders zich zorgen over de security en privacy van hun data of de werking van het apparaat na reparatie. Ook willen 2 op de 5 Nederlanders gewoon een nieuw apparaat met de nieuwste snufjes.

Databehoud en milieubewustzijn drijfveren achter reparatie smartphone

De vrees voor dataverlies en het milieu zijn de belangrijkste redenen voor consumenten om hun defecte smartphone te laten repareren. Ook het verlengen van de levensduur speelt hierbij mee. Bijna alle respondenten (88%) geven aan dat het niet willen verliezen van hun data een reden is die hen zou kunnen overtuigen om hun defecte smartphone te laten repareren. Ook zijn bijna 9 op de 10 Nederlanders (87%) van mening dat het repareren van defecte smartphones beter is voor het milieu. En dat is goed nieuws, want 3 op de 4 Nederlanders (75%) zegt gehecht te zijn aan hun smartphone. Ook is ruim tweederde (69%) van de Nederlanders eerder bereid een smartphone te kopen waarvan ze weten dat die makkelijk is te repareren. Maar de meningen zijn verdeeld over de prijs voor een gemakkelijk te repareren smartphone. Zo is 50% ook bereid meer te betalen voor een smartphone die gemakkelijker is te repareren, 41% is het hier niet mee eens.

Martine Hardeveld Kleuver, Country Manager van Nederland en België bij Swappie: “De nieuwe Right to Repair-wetgeving is een belangrijke stap voorwaarts in het bevorderen van duurzaamheid, consumentenemancipatie en concurrentie binnen de reparatie-industrie in de Europese Unie. Het is bemoedigend om te zien dat de meeste Nederlanders ervoor openstaan hun gedrag aan te passen en een duurzamere keuze te maken.”

Claire Darmon, Head of Public Affairs Europe bij Swappie: “We hopen dat de wetgeving over het recht op reparatie een antwoord biedt op de vraag van consumenten die hun toestel willen laten herstellen. We geloven dat het veranderen van de manier waarop we consumeren fabrikanten zal dwingen om hun apparaten betrouwbaar, maar toch repareerbaar te maken. Het prijsaspect komt niet aan bod in de wetgeving, maar we hopen dat het wel iets in beweging zal brengen. Zodat we stap voor stap naar een duurzamere wereld kunnen gaan waarin reparatie een betrouwbaar alternatief is voor het kopen van een nieuw apparaat.

Methodologie

Onderzoeksbureau iVOX voerde in opdracht van Swappie een online onderzoek uit tussen 26 februari en 11 maart 2024 bij 1.000 Nederlanders, representatief op geslacht, leeftijd en diploma.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Jabra kondigt tweede generatie Elite 8 Active en Elite 10 oordopjes aan

MEDION introduceert toegankelijke en efficiënte Copilot+ laptop: de MEDION SPRCHRGD 14 S1 Elite