Wat is uw eerste indruk van de Nederlandse markt?
Nederland is een geweldige markt; een echte high-end markt. De kwaliteit van leven is hoog en dat zie je terug in het koopgedrag, de customer journey en hoe Nederlanders streven naar de beste prijs-kwaliteitverhouding. Dit doel sluit aan bij onze merkwaarden en productlijn. Ook de praktische en technisch gedreven mentaliteit van Nederlandse consumenten is iets wat volgens ons past bij de missie van Xiaomi, om technologie voor iedereen toegankelijk te maken tegen de meest toegankelijke prijsstelling. We zien wel dat de consumenten in de Benelux hoge verwachtingen hebben, en ze moeten ons leren kennen en onze producten ervaren. Maar wat we zien, is dat wanneer ze de producten ervaren, ze loyale klanten worden.
Wat zijn de verschillen met betrekking tot het betreden van andere markten?
Xiaomi is sinds 2018 actief in de Benelux. De grootste uitdaging voor een jong merk als Xiaomi is om de bekendheid van het merk te vergroten. Dit doen we voornamelijk met ons merk Mi; de Mi-smartphones en Mi-wearables. Het vergroten van onze bekendheid is vooral belangrijk binnen de smartphonemarkt. Volgens cijfers van onderzoeksbureau GfK staat Xiaomi op de vierde plaats van de smartphonemerken, na Samsung, Apple en Huawei. In Nederland heeft Xiaomi iets meer moeite om een groter marktaandeel te verwerven, omdat Apple en Samsung hier erg sterk zijn. Het is moeilijk om met die partijen te concurreren, omdat die merken al zo lang op de markt zijn. De concurrentie is sterk, maar we zien ook onze aantallen toenemen.
De offline aanwezigheid van onze concurrenten is sterk, dus we moeten onszelf bewijzen en zo zichtbaar mogelijk maken. Daarom is een van onze belangrijkste aandachtspunten het vergroten van onze offline aanwezigheid, zowel bij onze bestaande partners als door een eigen brandshop-formule. We openden onze eerste Mi Store flagstore-shop in Rotterdam en onze eerste shop-in-shop in MediaMarkt Amsterdam Arena. We zijn van plan om binnenkort meer winkels te openen. Xiaomi is echter een bedrijf dat graag eerst leert van de lokale markten en vervolgens het assortiment laat aansluiten op die lokale behoeften. Xiaomi is een merk dat altijd meer over een land en de lokale eisen wil leren om vervolgens een geschikt assortiment te creëren. We hebben ons hier bijvoorbeeld sterk gericht op de Mi Smart-vouwfiets omdat we weten dat mensen in de Benelux graag fietsen en de nieuwste slimme mobiliteitstrends willen volgen. Een ander ding waar we rekening mee houden voordat we iets lanceren, zijn de lokale wetten, regels en voorschriften voor producten.
Wat zijn de plannen van Xiaomi op de Benelux-markt voor 2021 en daarna?
We gaan onze vlaggenschipserie in 2021 uitbreiden. We hebben zojuist aangekondigd dat onze nieuwe Xiaomi Mi 11-serie wordt uitgerust met de nieuwste chipset: de Qualcomm Snapdragon 888. We plannen nieuwe slimme mobiliteitsproducten, een nieuwe wearable en we gaan ook ons assortiment IoT-producten uitbreiden. In onze laatste rapportage over het derde kwartaal zagen we dat de vraag naar onze IoT-producten snel toeneemt. We zagen een stijging van 35,8 procent in vergelijking met vorig jaar. We hadden wereldwijd 289 miljoen geregistreerde IoT-producten. Het aantal mensen dat verbonden is met ons Xiaomi AIoT- platform is ook gestegen met 5 procent in vergelijking met vorig jaar. Volgend jaar zal er een zeer sterke line-up van producten zijn en we kijken echt uit naar een nieuw jaar.
Hoe draagt dit plan bij om de nr. 1 smartphoneleverancier in België / Nederland / Europa te worden?
Op productniveau zullen Hero-lanceringen plaatsvinden in zowel het smartphone als het IoT-assortiment. Denk aan grensverleggende producten zoals een transparante tv. Op retailniveau gaan we het aantal touchpoints vergroten, zowel fysiek als online. We zullen ons bij onze inspanningen in gelijke mate op alle drie de landen concentreren.
We zijn bescheiden van aard en zeer gefocust op kwaliteit
Op brandingniveau investeren we veel in ons eigen merk met brandingcampagnes. Xiaomi is een bedrijf dat stap voor stap opereert en zo leert. We zijn bescheiden van aard en zeer gefocust op kwaliteit, dus het eerste wat we doen is de markt onderzoeken, begrijpen, leren en dan het juiste productassortiment kiezen. Volgend jaar zal het merk zichtbaarder zijn door onze nieuwe marketingstrategie. We streven naar een nog sterkere band met onze lokale partners, zoals onze distributeurs Ingram Micro en A&C en onze retailers. We onderzoeken nieuwe samenwerkingsverbanden met alle relevante telecomchannels in Nederland en België. Voor ons is een connectie met partners het allerbelangrijkst. We willen samenwerken en zinvolle partnerships opbouwen.
Hoe zullen de smartphonebranche en smartphones evolueren? Wat zijn de trends van 2021 en daarna?
Dit jaar zagen we een enorme groei in het aantal smartphoneleveringen en kwartaalresultaten, en we verwachten dat dit in 2021 nog meer zal groeien. Volgens Canalys stond Xiaomi wereldwijd op de derde plaats wat betreft smartphoneleveringen met een marktaandeel van 13,5 procent in het derde kwartaal van 2020. De omzet in smartphones in het derde kwartaal was meer dan 6 miljard dollar. Onze omzet steeg 47,55 procent ten opzichte van vorig jaar.
Verder is voor ons 5G een van de belangrijkste trends. Volgend jaar brengen we 5G-smartphones op instapniveau en we kunnen niet wachten op de reactie van het Benelux-publiek.
Een andere trend voor 2021 is de smart mobility-trend. We zien dat smart mobility komend jaar trending is. Vanwege de wereldwijde pandemie zullen we meer mensen zien reizen met de IoT- fietsen en scooters. Qua smart home zien we al een grote toename van het aantal mensen dat verbonden is met ons Xiaomi AIoT- platform. Dot aantal is met 59 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. We verwachten dat deze trend zal groeien.
Wat is de strategie van Xiaomi met betrekking tot het laten groeien van zijn afzonderlijke merken POCO, Redmi en Xiaomi (wereldwijd en Benelux)?
De Mi en Redmi zijn beide productlijnen onder de vlag van Xiaomi Corporation. Onze strategie is om te focussen, zodat we meer aandacht besteden aan onze eigen productlijnen op instap- en high end-niveau. De reden achter de onafhankelijkheid is dat POCO een zeer succesvol merk is maar ook een heel duidelijke doelgroep en missie heeft. POCO is een enorm succes sinds de eerste POCO-telefoon (POCO F1) werd gelanceerd in 2018. Het merk heeft in slechts drie jaar tijd meer dan 35 wereldmarkten betreden. Overall verkocht het merk wereldwijd meer dan zes miljoen toestellen. Dit toont duidelijk aan dat consumenten enthousiast zijn over de POCO-filosofie en deze omarmen, en daarom was het logisch om het merk alleen te laten opereren. POCO heeft zijn eigen strategische merk-DNA en moet onafhankelijk zijn om zich daar volledig op te richten. Xiaomi heeft een ondersteunende rol . We willen andere veelbelovende merken laten groeien tot sterke en goed gepositioneerde merken. POCO is een voorbeeld. Om deze reden deelt POCO nog steeds bepaalde middelen met Xiaomi dat essentiële back-endfuncties biedt, zoals supplychain en productie, after-sales support en quality assurance-procedures.
Waarom opende Xiaomi fysieke winkels (in Rotterdam en een shop-in-shop in MediaMarkt Arena Amsterdam) in tijden van COVID-19?
Ons businessmodel is gebaseerd op drie pijlers. We noemen het ons ‘ triatlon’-bedrijfsmodel met drie hoofdpijlers: 1. innovatieve hardware, 2. internetdiensten en 3. retail. Het hebben van een fysieke winkel is een belangrijk onderdeel binnen dit businessmodel omdat de fysieke aanwezigheid van een winkel de wereld van smartphones en IoT-producten verbindt. Dit ondersteunt onze missie om innovatie te bieden met ons ecosysteem van onderling verbonden producten aan iedereen. We werken met een zogenaamde innovatieve hardwarepijler die op zijn beurt verwijst naar smartphones en IoT-producten. Deze verbinding wordt gemaakt in een fysieke winkel. Een derde pijler in ons bedrijfsmodel zijn de internetdiensten. Dat zijn de diensten die we in bepaalde landen aanbieden, zoals games en streamingdiensten.
Het hebben van een fysiek touchpoint is ook onderdeel van marketing voor het creëren van zichtbaarheid en naamsbekendheid
Het hebben van een fysiek touchpoint is ook onderdeel van marketing voor het creëren van zichtbaarheid en naamsbekendheid. We hebben veel klanten die speciaal naar de Mi-winkel komen om de producten te ervaren. We bieden ook een reeks nieuwe producten aan die de klant echt moet ervaren, ook om lokaal vertrouwen en betrouwbaarheid op te bouwen als het gaat om service na aankoop.
Bent u van plan om binnenkort meer winkels te openen?
Ja, dat zijn we. Door COVID-19 zijn onze plannen om meer winkels te openen, vertraagd. Daarom hebben we ons gefocust op onze eerste Mi Store en MediaMarkt shop-in-shop, maar we kijken ook naar het openen van meer winkels in België en Nederland. Enkele belangrijke steden zijn Brussel, Antwerpen en Amsterdam. Natuurlijk wachten we ook op meer informatie over de ontwikkelingen rond de wereldwijde pandemie. Blijf ons dus volgen.
Bio: Daisy D. Hu (Country Manager Benelux, Xiaomi) | 2019 – present
Daisy D. Hu is the Country Manager Benelux at Xiaomi. She joined Xiaomi in early 2019 as a Sales Manager, responsible for Belgium. With her strong skills in business negotiation, multilinguality and problem solving, she rapidly expanded the Xiaomi brand in the Belgian market. Soon after, Daisy became Managing Director responsible for the Benelux market. Her management experience across finance, media and high tech gave rise to a strong Benelux-team and the success of Xiaomi in the region. Daisy strategized and cultivated the Benelux with a strong, go-to-market-, e-commerce-, and retail expansion strategy.
Daisy graduated at the Shanghai Jiao Tong University, studied at Seneca College in Toronto and worked at the Bank of China.
Reacties
Loading…