in

Drie redenen voor Nederlanders om verzendkosten te accepteren

Verzendkosten geen probleem als consument product echt graag wil hebben – Onlangs hebben webgiganten Zalando en H&M aangekondigd om in een toenemend aantal Europese landen klanten weer te laten betalen voor het verzenden van online bestelde producten.

Deze opmerkelijke keuze staat lijnrecht tegenover de huidige verdienmodellen waarbij verzendkosten als omzetkiller worden gezien. Onderzoek van Trusted Shops* bevestigt dit: hieruit blijkt namelijk dat bijna driekwart (73 procent) van de Nederlanders ooit het online aankoopproces heeft gestaakt toen er verzendkosten in beeld kwamen. Ruim zestig procent van de ondervraagden verwacht dit in de toekomst zelfs nogmaals te doen. Op de vraag wanneer verzendkosten wel worden geaccepteerd, steken drie redenen er met kop en schouders bovenuit.

“Het is logisch dat webwinkels kritisch naar hun verdienmodellen kijken, zeker als bijvoorbeeld de logistieke kosten stijgen.”

  1. Het product écht graag willen hebben
    Meer dan een derde (35%) van de Nederlanders geeft aan dat wanneer ze het product echt willen hebben, ze sowieso bereid zijn om verzendkosten te betalen. Bied je iets aan wat consumenten niet zomaar in de stad kunnen kopen of is die online collectie zo geliefd? Dan is de kans groot dat consumenten de verzendkosten voor lief nemen.
  2. Het aankoopbedrag is minder dan 25 euro
    Op nummer twee staat: wanneer het aankoopbedrag goedkoper is dan 25 euro (34%). Ondanks dat het versturen van een klein product als sokken niet zo duur is als de verzending van grote producten zoals meubels of fietsen, lijken Nederlanders te begrijpen dat juist bij het leveren van een kleiner product er verzendkosten om de hoek komen kijken. Er is immers dezelfde inspanning nodig, maar dan voor minder marge.
  3. De verzendkosten zijn minder dan vijf euro
    Evenzoveel consumenten (34%) geven aan akkoord te gaan met de verzendkosten indien deze kosten minder dan vijf euro zijn. Wanneer een webshop dus verzendkosten hanteert wordt er door consumenten ook gekeken naar het bedrag dat nog bovenop het aankoopbedrag komt.

Verwachtingen scheppen

Uit het onderzoek blijkt ook dat driekwart van de Nederlanders uitzoekt wat de bezorg- en retourneerkosten zijn vóórdat ze naar de online kassa gaan. Tim Heinen, Country Manager Benelux bij Trusted Shops: “Het is logisch dat webwinkels kritisch naar hun verdienmodellen kijken, zeker als bijvoorbeeld de logistieke kosten stijgen. Nederlanders vinden het blijkbaar belangrijk om nog voordat ze een online aankoop doen te weten wat de bezorg- en retourneerkosten zijn. Het delen van deze informatie is niet alleen wettelijk verplicht, maar ook belangrijk voor online retailers om teleurstellingen bij klanten te voorkomen. Probeer dit dus ook op een duidelijke en sympathieke manier te doen. Je wilt natuurlijk geen klanten verliezen tijdens het aankoopproces alleen maar omdat je verzendkosten hanteert.”

Een ander opvallend resultaat uit het onderzoek is dat slechts negen procent van de Nederlanders zegt nooit te zullen bestellen bij een webshop die verzendkosten hanteert. “Gratis verzending is een luxe geworden voor consumenten waar ze aan gewend zijn geraakt. Doordat webgiganten nu de eerste stap hebben gezet en klanten laten betalen voor de verzending van een online bestelling, vindt er een trendbreuk plaats. Ik verwacht dat consumenten het werk, en de kosten die webshopeigenaren investeren in het verzenden van producten, steeds meer op prijs zullen stellen”, aldus Heinen.

*Onderzoek uitgevoerd door Multiscope onder ruim 1.000 Nederlanders.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Logitech G PRO X Gaming Headset met Blue VO!CE-technologie aangekondigd

Dynabook kondigt eerste laptops onder dynabook-merknaam aan in Europa