in

E-tailers opgelet: nog 45 dagen tot de Geoblocking Verordening van kracht gaat

Over precies anderhalve maand gaat de Geoblocking Verordening van kracht in de EU. Het is vanaf 3 december verboden voor webshops om consumenten uit andere EU-landen te discrimineren op basis van locatie. Wat betekent dit concreet voor je webshop?

Cijfers

Uit onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat 36 procent van alle Europese webshops niet over de grens verkoopt. Van deze webshops, doet 27 procent dit niet om levering over de grens te voorkomen en 22 procent om geen transacties via buitenlandse betaalpartijen te verwerken.

“De nieuwe verordening laat webshops optimaal gebruikmaken van het ultieme voordeel van internet: grensoverschrijdend verkopen.”

Het discrimineren van consumenten op basis van hun geografische locatie heet geoblocking. E-tailers kunnen, bijvoorbeeld door IP-adressen automatisch te controleren op landcodes, inhoud van hun website verborgen houden voor consumenten. Ook komt het voor dat webshops weigeren te leveren aan bepaalde verzendadressen of de gehanteerde betaalmethoden niet voor consumenten uit andere EU-landen ondersteunen. Sommige e-tailers ontzeggen consumenten zelfs alle toegang tot hun webshop wanneer ze zich in bepaalde landen bevinden.

Optimale goederenstroom

De nieuwe verordening heeft als doel om de e-commerce markt optimaal te benutten. Dit betekent dat alle EU-webshops hun producten en diensten moeten leveren aan alle Europese consumenten, ongeacht uit welk EU-land ze komen. Bovendien schrijft de Geoblocking-VO voor om dezelfde algemene voorwaarden te hanteren voor alle klanten en betalingen afkomstig uit alle EU-lidstaten te accepteren.

Klaar in anderhalve maand

Om goed voorbereid te zijn op de Geoblocking-VO, is het belangrijk om de volgende punten te controleren en, indien nodig, aan te passen:

  1. Bekijk je algemene voorwaarden
    Verwijder alle instellingen die ervoor zorgen dat consumenten beperkt of geen toegang hebben tot de inhoud van de webshop en zorg dat voor alle consumenten dezelfde EU-rechten gelden.
  2. Neem bestaande betalingsopties onder de loep
    De Geoblocking-VO schrijft voor dat webshops betalingen afkomstig van rekeningnummers uit alle EU-lidstaten, via de betaalpartijen die ze in de arm hebben geslagen, moeten accepteren. Ook moeten alle consumenten gebruik kunnen maken van dezelfde betaalmethoden, ongeacht hun locatie. Bied je in Nederland bijvoorbeeld PayPal aan? Dan moet dit vanaf 3 december ook voor websitebezoekers uit Frankrijk bruikbaar zijn als betaalmethode.
  3. Maak het bezorgbeleid in orde
    Webshops mogen niet discrimineren in de bezorgmethoden op basis van de geografische locatie. Dit betekent dat dezelfde voorwaarden gelden voor consumenten in alle EU-landen; is het bijvoorbeeld mogelijk om in Nederland de bestelling bij een pick-up point op te halen? Dan moet dit ook in Duitsland het geval zijn.
  4. Verwijs niet door naar een ander domein, tenzij verplicht of expliciet gemeld
    Als de webshop in diverse talen beschikbaar is, houd dan rekening met:• Doorverwijzing naar andere domeinen (.nl, .be, .de, etc.) in verband met juridische regelingen of reeds bestaande webshops op die domeinen. Let op: doorverwijzen op deze manier is alleen toegestaan mits de websitebezoeker hier expliciet toestemming voor geeft.
    • Als het niet nodig is om door te verwijzen, is dit wettelijk niet toegestaan na invoering van de Geoblocking-VO. Controleer dus of dit voor jouw webshop het geval is. Zo niet, zet het dan stop.
  5. Schiet niet in de vertaalstress
    Het is niet verplicht om je webshop in alle Europese talen aan te bieden. Wanneer een bepaald land niet je doelmarkt is, dan hoef je de website ook niet in die lokale taal aan te bieden. Ook hoef je niet aan alle lokale (belasting)wetten te voldoen, alleen in het land waar de webshop gevestigd is.

Een positieve ontwikkeling

De Geoblocking-VO is een positieve ontwikkeling volgens Tim Heinen, Country Manager Benelux van Trusted Shops. Heinen licht toe: “De nieuwe verordening laat webshops optimaal gebruikmaken van het ultieme voordeel van internet: grensoverschrijdend verkopen.” Wel neemt de verordening volgens Heinen wat uitdagingen met zich mee. “Het zal voor MKB-ondernemers best een uitdaging zijn om grensoverschrijdend te verkopen. Er zullen bijvoorbeeld veel logistieke zaken geregeld moeten worden. Aan de andere kant biedt het kansen om het klantenbestand enorm uit te breiden”, aldus Heinen.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

1 op de 4 middelbare scholieren neemt laptop mee naar de les

AOC Gaming gaat samenwerking aan met Red Bull Guardians & Red Bull Kumite