Hierdoor wordt het voor webshops steeds lastiger om rendement te realiseren op Google Ads. Christiaan Pol, directeur van Brandfirm, deelt daarom vier tips waarmee middelgrote webshops succesvol kunnen omgaan met de stijgende kosten van Google Ads.
Brandfirm analyseerde ruim 6 miljard vertoningen, 50 miljoen klikken en meer dan 22 miljoen euro aan advertentiekosten tussen 2011 en 2018. Hieruit bleek dat de kosten van het werven van bezoekers via desktop in zeven jaar is gestegen van 36 cent naar 56 cent. Dat is een stijging van 55 procent. De kosten voor het werven van bezoekers via een mobiele device steeg van 26 cent naar 33 cent. Dat is een stijging van 26 procent in zeven jaar tijd.
Christiaan Pol: “Bijna negentig procent van de aankoopbeslissingen wordt genomen met behulp van Google. De stijgende kosten van Google Ads zijn dus een grote aderlating, met name voor middelgrote webshops. Zij moeten opboksen tegen inkoop-magnaten als Coolblue en Bol.com. Daardoor geven ze soms structureel meer uit aan Google dan dat het ze oplevert. Dat is een zorgwekkende ontwikkeling die niet snel zal ophouden. De economie blijft namelijk groeien, waardoor de vraag stijgt en de advertentiekosten verder oplopen. Deze vier tips moeten middelgrote webshops bewapenen tegen de stijgende advertentiekosten en ze toekomst-klaar maken.”
- Verhoog de loyaliteit (of CLTV)
“Nog te weinig organisaties sturen op het verhogen van de loyaliteit. Het behouden van een klant is goedkoper dan het werven van een nieuwe klant. Te veel webshops richten hun KPI’s in op de kosten per nieuwe klant, in plaats van de customer lifetime value (CLTV). Wees constant bezig met bezig de CLTV en hoe je deze waarde kunt verhogen; stimuleer bijvoorbeeld herhaalaankopen.” - Kies radicaal voor mobile
“Het werven van bezoekers via mobile is significant goedkoper dan dat is voor bezoekers via desktop. Sommige bedrijven verdienen meer aan bezoekers via mobile dan via desktop. Dat vraagt om een sterke, mobiele strategie, waar echt in geïnvesteerd wordt. Wil je mobiele bezoekers converteren, dan is er een goede mobiele website nodig die beter is dan die van de concurrent. Durf dus te kiezen voor mobile.” - Zet in op data en campaign automation
“We hebben steeds meer data tot onze beschikking. Daardoor lukt het ons als adverteerders steeds vaker om advertenties te tonen als een bezoeker klaar is om te bestellen. Dat komt mede door de combinatie van campaign automation en slim gebruik maken van data. Campaign automation is een innovatie op het gebied van advertising, die onder meer gebruikmaakt van Artificial intelligence (AI). Hierdoor is het mogelijk om automatisch te sturen op programma targets met een bepaald rendement. - Investeer in branding
“Vroeger was je als merk afhankelijk van traditionele media als TV, wat adverteren voor bedrijven met een niche-doelgroep niet efficiënt maakte. Dankzij digitale media is het makkelijker om merkbekendheid te realiseren onder de juist doelgroep door gerichte targeting. Target dan ook de juiste doelgroepen op media als YouTube en Social Media. Dit soort platforms maken het mogelijk om een andere invulling te geven aan branding. Meet de performance van branding dan ook, door inzicht te verkrijgen in de campagne-impact op brand awareness. Zo weet je zeker dat je de juiste doelgroep bereikt.
Over Brandfirm
Brandfirm laat organisaties groeien met online marketing. Het bedrijf bestaat uit 25 gepassioneerde online marketing-specialisten. Brandfirm is Google Premier Partner, heeft een beoordeling van een 9,7 en vier Dutch Search Awards nominaties op zak. Brandfirm werkt onder meer voor Twinkle Top 100 webshops als BandenConcurrent, 4Launch en Kamera Express.
Reacties
Loading…