Maar welke sectoren hebben de grootste groei doorgemaakt in de afgelopen vijf jaar als het gaat om online shoppen? Aangezien we dit jaar het dertigjarige bestaan van het internet vieren, heeft Multiscope, in opdracht van Trusted Shops, ruim 1.000 Nederlandse consumenten gevraagd naar hun shopgedrag. Uit dit onderzoek blijkt dat bijna de helft (42 procent) van de Nederlanders vijf jaar geleden nog geen kleding, sieraden en schoenen online kocht, maar nu wel.
Top vijf
Na kleding, schoenen en sieraden laten de respondenten weten dat zij de volgende producten vijf jaar geleden nooit online bestelden, maar nu – vijf jaar later – wel via internet kopen:
- Huishoudelijke apparatuur, zoals een stofzuiger en föhn (30 procent)
- Telecom, zoals een laptop, TV en iPad (25 procent)
- Reizen en vliegtickets (20 procent)
- Uiterlijke verzorgingsproducten, zoals make-up, dagcrème en parfum (18 procent)
Nooit een auto online kopen
Producten die minder populair zijn als het gaat om online shoppen zijn motorvoertuigen, zoals een auto. Zestig procent van de Nederlanders geeft in het onderzoek namelijk aan dat ze ervan overtuigd zijn nooit een motorvoertuig online aan te schaffen. Nog geen drie procent van de ondervraagden heeft wel ooit een motorvoertuig gekocht via internet; dit zijn vooral mannen (72 procent). Dat het nog niet zo makkelijk is om auto’s online te (ver)kopen, heeft Tesla ook aan den lijve ondervonden. Het technologiebedrijf kondigde in april van dit jaar aan te stoppen met de online verkoop van hun Model 3.
Interessante ontwikkeling
Volgens Tim Heinen, Country Manager Benelux bij Trusted Shops, zijn vooral de resultaten over motorvoertuigen interessant. “Vijf jaar geleden konden sommige mensen zich nog niet voorstellen dat ze ooit online een reis zouden boeken of schoenen zouden bestellen, dan is nu helemaal anders. Ik denk dat we hetzelfde gaan krijgen met het online kopen van motorvoertuigen, zoals auto’s. Tesla zal naar verwachting in de toekomst dan ook weer overgaan tot online verkoop van hun voertuigen, maar dan moeten ze hun online en offline verkoopstrategie wel herzien.“ Voor aanbieders van duurdere producten is het zeker goed om na te denken over de verschuiving van offline naar online. “Ondanks dat mensen het product graag in het echt willen zien, voelen of uitproberen, kun je ook oplossingen verzinnen om de drempel te verlagen. Denk bijvoorbeeld aan hoge resolutie foto’s en filmpjes, Augmented Reality, reviews en het aanbieden van kopersbescherming”, aldus Tim.
zou mij als auto verkoper ook wel 10 X bedenken om auto’s via een webshop te verkopen: de super beschermde consument heeft 14 dagen recht van retour, kan hem zomaar zonder opgave van reden weer terug sturen…………..brrrrr wat een afschrijving……….