in

Senioren bewuster van online risico’s, blij met nieuwe wetgeving

Vijftigplussers ervaren het internet als onveiliger dan vijf jaar geleden, maar zijn ook beter op de hoogte van de risico’s. Steeds vaker treffen senioren maatregelen om hun online privacy te beschermen.

Dat blijkt uit het onderzoek Online veiligheid en privacy 2018 van Startpagina.nl, gehouden onder 1.109 Nederlanders van vijftig jaar en ouder (het Nationale 50Plus Panel en NetPanel).

Bewust van gevaren

Hoewel 56 procent van de ondervraagde senioren het internet in z’n algemeen als onveiliger ervaart dan vijf jaar geleden, lijken de zorgen om persoonlijk slachtoffer te worden van een hack of identiteitsfraude afgenomen ten opzichte van een jaar geleden. Zo is 39 procent van de senioren nu (zeer) bezorgd over phishing – minder dan de 46 procent in 2017.

“Hierdoor zien we dat senioren zich meer bewust zijn van de gevaren online.”

Ouderen vrezen vooral ransomware. Bijna de helft (49 procent) geeft aan hier ‘bezorgd’ of ‘zeer bezorgd’ over te zijn. Maar ook deze zorgen lijken afgenomen, in 2017 maakte 53 procent zich veel zorgen over ransomware.

Volgens Leon Dekker, woordvoerder van Startpagina.nl, is dit toe te schrijven aan de toegenomen aandacht voor online veiligheid. “Hierdoor zien we dat senioren zich meer bewust zijn van de evaren online. Dit zorgt enerzijds voor een perceptie van onveilig internet, maar leidt er tegelijkertijd toe dat ouderen maatregelen nemen. Dat is positief. Senioren anno nu zullen niet zo snel op een link in een verdachte e-mail klikken.”

Consumentenbond belangrijk

Ruim zes op de tien ouderen (62 procent) zegt nu te weten hoe ze een veilige website kunnen herkennen. Een jaar geleden was dit nog 55 procent. Ook lijken senioren beter dan vorig jaar waar ze aangifte kunnen doen voor internetcriminaliteit (41 procent tegenover 37 procent). “Dit alles wijst erop dat oudere Nederlanders steeds mediawijzer worden,” aldus Dekker.

Wat veiligheid betreft laten ouderen zich vooral voorlichten door consumentenorganisaties als de Consumentenbond (35 procent), hun kinderen (29 procent), de overheid (25 procent) en kranten/magazines (24 procent). Opvallend is dat hoogopgeleide senioren vooral leunen op de Consumentenbond en kranten, terwijl laagopgeleiden voornamelijk hun kinderen inschakelen voor voorlichting.

Blij met nieuwe AVG

Hoewel ouderen steeds beter weten hoe ze hun gegevens online moeten beschermen, gaat nog niet alles van een leien dakje. Zo accepteert 63 procent van de senioren regelmatig of altijd algemene voorwaarden online zonder die te lezen. Slechts 34 procent zegt regelmatig zijn wachtwoorden te veranderen. Dekker: “Het gaat de goede kant op, maar we zijn er nog niet.”

Vijftigplussers zijn positief over de aangescherpte Europese privacywetgeving (AVG) die per 1 mei ingaat. Meer dan de helft (54 procent) is blij met de nieuwe wet en denkt dat dit misbruik van persoonsgegevens gaat tegenhouden. Wel tonen hoogopgeleiden zich een stuk sceptischer dan laagopgeleiden. Van de eerste groep is 37 procent positief over de wet, van de tweede groep is dat maar liefst 63 procent.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

ALSO Nederland voegt Surface Lease toe aan het services-portfolio

Philips Lighting bedrijfsnaam wordt Signify