in

T-Mobile komt weer als winnaar uit de P3 connect Mobile Benchmark in Nederland

Vandaag maakten connect, het grootste Europese telecommunicatiemagazine, en P3, internationaal marktleider op het gebied van mobiele benchmarking, de resultaten voor Nederland bekend van de in de branche toonaangevende jaarlijkse mobiele netwerktest, de P3 connect Mobile Benchmark 2017.

• Alle Nederlandse telecomproviders laten indrukwekkende resultaten zien met scores boven de 900 punten


• Vodafone eindigt op de tweede plaats met de meest significante verbetering in de categorie Spraak
• KPN komt op de derde plaats met sterke prestaties in de categorie Data
• Tele2 boekte ten opzichte van de afgelopen twee jaar verbeteringen in alle testcategorieën

Uit de testresultaten blijkt dat vier telecomproviders in internationaal opzicht voortreffelijk presteren met een score van meer dan 900 uit 1.000 punten. T-Mobile behaalde de hoogste totaalscore en kreeg voor het tweede opeenvolgende jaar de onderscheiding ‘Best getest’. Vodafone eindigde als tweede en KPN volgt op de derde plaats, met een verschil van slechts een punt. De kleinste telecomprovider, Tele2, eindigde als laatste, maar met nog steeds erg goede resultaten.

Winnaar T-Mobile overschrijdt zelfs de grens van 950 punten en ontvangt met 956 punten en overtuigende resultaten in zowel de categorie Data als Spraak de bijzondere waardering ‘Uitstekend’ en het keurmerk ‘Best getest’. Dankzij aanzienlijke verbeteringen op het gebied van Spraak scoort Vodafone 931 punten en weet zo marktleider KPN te overtreffen die echter met 930 punten nauwelijks achterblijft. KPN behoudt zijn voorsprong op Vodafone in de categorie Data. Tele2 sluit de rij met 919 punten en blijft daarmee achter in de categorie Spraak. De kleinste Nederlandse telecomprovider verbetert zijn resultaten echter wel ten opzichte van 2015 en 2016 in alle testcategorieën.

T-Mobile komt voor de tweede opeenvolgende keer als winnaar uit de P3 connect Mobile Benchmark in Nederland
De uitgebreide test meet nu voor het derde jaar de spraak- en dataprestaties op mobiele netwerken van de vier Nederlandse telecomproviders, die samen meer dan 7900 kilometer, 17 grote steden, 19 kleinere steden en verbindingswegen beslaat. De geteste gebieden dekken meer dan 5,1 miljoen mensen af, wat overeenkomt met ongeveer 30 procent van de Nederlands bevolking. Voor de eerste keer zijn ook de testresultaten voor conventionele telefonie en Voice-over-LTE opgenomen in de scores van Vodafone en Tele2, de providers die laatstgenoemde techniek ondersteunden ten tijde van de benchmark. Bij de providers die Voice-over-LTE op dat moment nog niet ondersteunden op de Samsung S7 testtoestellen, KPN en T-Mobile, zijn alleen de prestaties voor conventionele telefonie gemeten.

De P3 connect Mobile Benchmark voor Nederland is de nieuwste openbare benchmark in een wereldomvattende reeks benchmarks in de afgelopen 12 maanden, waarvoor metingen werden uitgevoerd in Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Australië en Zweden. In vergelijking met de andere recente tests blijken de Nederlandse telecomproviders topprestaties te leveren. Zelfs de score van de telecomprovider op de vierde plaats in het klassement, Tele2, is zodanig dat deze een geschikte kandidaat zou zijn voor een winnende positie in landen met zwakkere mobiele netwerken zoals Spanje of het Verenigd Koninkrijk.

Hakan Ekmen, Managing Director P3 communications, vertelt: ‘Nederland is een erg sterke concurrerende en innovatieve markt waar alle Nederlandse telecomproviders blijken te beschikken over voortreffelijke netwerken. Het wordt interessant om te zien hoe ze het zullen gaan doen bij toekomstige uitdagingen zoals IoT en autonome besturing van auto’s’.

‘We zien dit jaar opnieuw vier extreem sterke telecomproviders, met opmerkelijk hoge prestatieniveaus en stabiliteit in vergelijking met andere Europese landen’, aldus Bernd Theiss, hoofd van het testlab van connect. ‘Samen met P3 zijn we voorbereidingen aan het treffen om voor de toekomstige ontwikkeling van de Nederlandse markt ook metingen te kunnen doen aan nieuwe technologieën zoals ‘smart cities’ of volledig nieuwe mobiele communicatietechnologieën als de supersnelle 5G-netwerken.’

De bewezen en breed gesteunde onafhankelijke benchmarkmethodiek van P3 en connect garandeert een eerlijke, transparante en neutrale beoordeling van de geteste netwerken. Omdat de testmethodiek met een zeer solide basis van steekproeven zowel spraak- als datadiensten bestrijkt, is het mogelijk om een duidelijke testklassering te maken en een testwinnaar uit te roepen. Tegelijkertijd is het mogelijk om in elk van de categorieën kwantitatief onderscheiden te maken. Alle belangrijke scenario’s worden afgedekt: grote steden, kleine steden en verbindingswegen.

Op dit moment worden wereldwijd meer dan 180 mobiele netwerken beoordeeld met de P3 Score. Voor het testen van de consumentenervaring wordt een door P3 ontwikkeld onafhankelijk raamwerk gebruikt. Hiermee kan een technische analyse worden gemaakt met een onovertroffen gedetailleerdheid en kunnen de prestaties en capaciteiten van netwerken worden vergeleken op een manier die met geen andere methodiek mogelijk is. De P3methodiek houdt rekening met de steeds toenemende verwachtingen van consumenten, grotere gegevensvolumes en hogere gegevenstransportsnelheden door de eisen en grenzen van de tests elk jaar te verhogen. De testalgoritmes worden elk jaar aangepast, zodat ze aan blijven sluiten op de consumenten- en netwerktrends. De mobiele benchmarks focust op de prestatiecapaciteiten van de modernste technologie. In 2016 deed P3 meer dan 60.000 uur metingen in 65 landen over vijf continenten over een afstand van bijna 1.000.000 kilometer.

Over P3
P3 is een toonaangevend internationaal advies- en ingenieursbureau dat testdiensten levert en met een snelgroeiend team van meer dan 3.000 consultants en ingenieurs innovatieve oplossingen voor de huidige technologisch complexe uitdagingen ontwikkelt en implementeert. P3 meldt een omzet van meer dan 300 miljoen euro. P3 levert met zijn brede dienstenpakket en zelfontwikkelde gereedschappen voor de automobielindustrie, de ruimtevaart, de telecom- en energiebedrijfstak aantoonbaar waarde waarmee bedrijven in elke fase in het traject tussen innovatie en implementatie succesvol kunnen zijn. In de telecomsector levert P3 communications onafhankelijke technische en management adviesdiensten waaronder netwerkplanning, end-to-end optimalisatie, beveiliging testen van QoS en QoE, internationaal benchmarks en het testen van apparaten en acceptatiediensten. Tot de klanten van P3 behoren netwerkproviders, leveranciers van apparatuur, fabrikanten van apparatuur, organisaties voor de openbare veiligheid en regelgevende instanties over de hele wereld. Meer informatie vindt u op de website www.p3-group.com.

Over connect
connect (connect-testmagazine.com) beschikt over een eigen testlaboratorium voor smartphones met testsites voor OTA (over the air)-metingen, duur- en spraakkwaliteitsmetingen om smartphones grondig en in detail te kunnen beoordelen. connect is een publicatie van WEKA MEDIA PUBLISHING GmbH, de grootste uitgever op het gebied van technologie in Duitsland en onderdeel van de WEKA groep. De groep bestaat uit 20 mediabedrijven in vijf Europese landen (Duitsland, Nederland, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland) en verschillende dienstverlenende bedrijven.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Full-frame compact systeemcamera biedt ultieme snelheid, flexibiliteit en functionaliteit

Samen met FormFutura betreedt Copaco de wereld van 3D-printing filamenten