DigiGame: Let’s Go, Pikachu! en Pokémon: Let’s Go, Eevee review

Op het moment dat ik Pokémon Let’s Go opstartte, kwam dat oude nostalgische gevoel terug, van toen ik als klein jongetje mijn eerste keer een Pokémon game speelde. Toentertijd zal ik er wel geen bal van gesnapt hebben, maar toch, ik vond het altijd leuk om te spelen. It’s been a while.

De game start weer, net als zo’n beetje alle Pokémon games, met het praatje van de professor en een Pokémon aan zijn zijde. Na je eigen naam, de naam van je vriend/rivaal en je uiterlijk gekozen te hebben word je wakker in je eigen kamertje. De muziek is weer net zo goed als altijd. Beneden staat je moeder net als altijd in de keuken en vertelt dat je professor Oak moet gaan opzoeken, zodat je je eerste Pokémon kunt krijgen, om zo het nieuwe avontuur te beginnen.

“Veel is hetzelfde gebleven, maar de nieuwe features zijn fantastisch en zorgen ervoor dat het toch als een nieuwe ervaring voelt.”

Zodra je naar professor Oak’s usual spot gaat, merk je dat hij niet blijkt te zijn waar hij normaal is. Na een tijdje rond te zoeken en praten met mensen, kom je erachter dat hij wat field research aan het doen is op een paar Pidgeys. Hij merkt je op, maar al snel schrikt hij van een Pikachu (in het geval van Pokémon Let’s Go Pikachu) die erg enthousiast lijkt om jou te zien.

Grote veranderingen

Hier wordt direct de eerste grote verandering duidelijk van de nieuwe Pokémon game. De manier waarop je Pokémon vangt! In de nieuwe game hoef je niet eerst te vechten met Pokémon om ze te vangen, maar kun je direct de Pokémon proberen te vangen. Dit doe je door een soort gooi-beweging te maken met je Joy-Con. Net als in Pokémon Go heb je ook hier zo’n gekleurde cirkel die steeds kleiner wordt. Op het begin vond ik het zelf nog een beetje lastig om de beweging helemaal goed te krijgen, maar al snel kreeg ik het onder de knie en werd het een enorm bevredigende ervaring.

Ik vind het persoonlijk ook heel fijn dat de Pokémon in deze game niet zomaar uit het gras springen om je aan te vallen. Hier zie je de Pokémon die in het gebied zijn gewoon rondrennen, -zwemmen en -vliegen. Als je ze wilt vangen kun je gewoon tegen ze aan lopen. Je hoeft er niet meer eerst voor te zorgen om de Pokémon zwak te maken voordat je ze probeert te vangen (met uitzondering van legendarische Pokémon), net als in Pokémon Go. Heel prettig, want dat zorgt ervoor dat je niet meer dat frustrerende moment hebt wanneer je per ongeluk de Pokémon die je wilt vangen neerhaalt.

Pokémon overzetten

Verder kun je de Pokémon die je vangt uit hun bal halen, zodat ze met je meelopen (maximaal 1). De ene pokémon is trager dan jij, de ander probeert steeds voor je uit te lopen en bij weer een ander kun je op ze rijden. Dit vond ik zelf heel erg leuk, want zo zie je de Pokémon wat vaker dan alleen maar in battle. En het is natuurlijk onwijs cool om op de rug van je Charizard of Onix rond te vliegen of lopen(?).

Verder is het mogelijk om de Pokémon die je gevangen hebt in Pokémon Go over te zetten naar Pokémon Let’s Go! Voor mij zorgde dat ervoor dat ik ineens weer af en toe Pokémon Go opstart, om toch even te kijken of ik ergens nog een nieuwe Pokémon tegenkom, zodat m’n Pokémon in de Switch Game weer wat extra XP kunnen verdienen. De battles zijn weer net zo goed al van ouds. Erg weinig veranderd, maar dat was ook helemaal niet nodig.

Pokémon Let’s Go is weer wat je verwacht van een Pokémon game. Veel is hetzelfde gebleven, maar de nieuwe features zijn fantastisch en zorgen ervoor dat het toch als een nieuwe ervaring voelt. Zelf vind ik het fijnste dat je de Pokémon nu rond ziet gaan in plaats van dat ze willekeurig uit het gras komen springen. Het was echt weer leuk om te spelen! Ik zou deze game zeker aanraden! 😉

Damian Been (junior redacteur Digitailing)