in

DigiTest: Logitech MX Brio 705 review

De MX-serie randapparatuur van Logitech is een hoogwaardige productlijn  voor makers van inhoud én andere professionals die een goede kwaliteit en veel functies willen.

De MX-lijn bestaat onder andere uit toetsenborden en muizen maar heeft inmiddels ook een groot aantal webcams in het assortiment. De Logitech MX Brio vanaf €205,00 heeft een 4K-sensor en een brede f/2.0-lens die een uitstekende videokwaliteit biedt.

Design

De MX Brio is een vrij compacte webcam voor zijn prijs en resolutie. (hoogte: 44 mm, breedte: 98 mm, diepte: 36 mm, gewicht zonder clip: 137 g). Zonder de basis is hij platter en dunner dan bijvoorbeeld de Razer Kiyo Pro Ultra en de HyperX Vision S. De behuizing heeft een fraaie RVS uitstraling met een rechthoekig grijs paneel aan de achterkant met een USB-C-poort. De lensconstructie bevindt zich precies in het midden aan de voorkant van de camera, die bestaat uit een zwarte schijf met geribbelde randen en een transparante beschermkap in het midden. Door de schijf te draaien, wordt een fysieke privacysluiter over de lens gesloten. Een ingebouwde sluiter is een fijne bijkomstigheid,

Een krachtige magneet bevestigt de camera aan de meegeleverde monitorclip. Het houdt de camera stevig vast en laat hem indien nodig horizontaal draaien. De magneet heeft een standaard schroefgat van een kwart inch in het midden, zodat je de webcam op een statief of de monitorclip kunt bevestigen.

De clip zelf is een standaard scharnierende plastic arm met een brede lip aan de voorkant en een roterende voet aan de achterkant. De voet is enigszins plakkerig om de clip op zijn plaats te houden aan de bovenkant van je scherm, en met een extra scharnier voor het magnetische deel van de houder kan je de webcam naar voren kantelen zodat deze recht naar beneden wijst voor de weergavemodus.

Features

Hoewel de MX Brio 705 een 4K Sony Starvis-sensor gebruikt, specificeert Logitech de grootte ervan niet, behalve dat deze 70% grotere pixels heeft dan de vorige Brio 4K-webcam. De sensor- (en pixel) grootte kan een groot verschil maken in de beeldkwaliteit, vooral bij weinig licht.

De 4K-sensor van de MX Brio is gekoppeld aan een f/2.0-lens met een gezichtsveld van 90 graden dat kan worden bijgesneden tot 78 of 65 graden. Een f/2.0-diafragma is vrij groot. Aan de ene kant betekent dit dat er minder licht de sensor van de MX Brio bereikt, wat betekent dat de camera de gevoeligheid, en dus de ruis, moet verhogen om een foto te maken met dezelfde belichting.

Aan de andere kant betekent dit ook dat de MX Brio een veel dieper beeldvlak heeft. De MX Brio heeft een bredere lens en kunnen jou en je achtergrond tegelijkertijd scherp houden. Het voordeel hiervan is dat je op een halve meter afstand van de Logitech-webcam kan zitten, met mijn toonbank op ruim tweeënhalve meter afstand, terwijl ik een object op slechts een meter afstand vasthoud, en alle drie de onderwerpen duidelijk en scherp in beeld komen.

Software

Logitech wil dat de MX Brio gamers en gamestreamers, individuen die op afstand werken en bedrijven tegelijk aanspreekt. Daarom werkt de webcam met drie afzonderlijke Logitech-apps. Voor het grootste deel kun je met alle drie dezelfde aanpassingen aan je beeld maken, maar de apps zijn gebouwd rond verschillende gebruiksscenario’s en Logitech-productfamilies. Ongeacht welke app je gebruikt, je kan altijd het het gezichtsveld instellen, bijsnijden, zoomen en schakelen tussen automatische belichting, autofocus, automatische witbalans, HDR, compensatie bij weinig licht en weergavemodi. Je kan ook handmatig een groot aantal beeldopties instellen, waaronder helderheid, kleurtemperatuur, contrast, belichtingscompensatie, scherpstelling en tint, en al deze handmatige aanpassingen opslaan als voorinstellingen, zodat je ze indien nodig snel kunt gebruiken.

Voor standaard thuiskantoorgebruik biedt de Logi Option + app een eenvoudige interface voor het aanpassen van de webcam en andere Logitech-accessoires. Als je ook een Logitech MX-toetsenbord of -muis bezit, kan je slimme acties instellen die het gedrag van toetsen en knoppen wijzigen op basis van de software die je gebruikt.

Voor gamers en streamers richt de Logitech G Hub zich op het beheer van de Logitech G-gamingrandapparatuur en Astro-gamingheadsets van het bedrijf, en vervangt Smart Actions door vergelijkbare gedragsprofielen voor games in plaats van productiviteitssoftware.

De Logi Tune-app is de bedrijfssoftware voor de MX Brio (en eigenlijk is deze webcam ook het meest bedoelt voor zakelijk gebruik), en de enige die een automatische framing-functie mogelijk maakt, genaamd RightSight, waarmee de camera digitaal op je gezicht wordt ingezoomd, zelfs als je door de scène beweegt.

Prestaties

Video ziet er uitstekend uit op de MX Brio, vooral in goed verlichte omgevingen. Als ons kantoor volledig verlicht is, zijn fijnste details zoals individuele baardharen en de textuur van de stof van onze stoel duidelijk te zien. Achtergronddetails vallen een beetje weg, maar niet drastisch.

Bij weinig licht, met de lichten in ons kantoor uit en je gezicht alleen verlicht door mijn monitor, verliezen mijn baard en haar allebei een beetje detail, maar hun texturen zijn nog steeds zichtbaar en mijn gezicht ziet er goed belicht en scherp uit. Een invullicht zoals de Logitech Litra Glow brengt die details naar voren en houdt je gezicht scherp, zelfs als de rest van je scène donker is, maar zelfs zonder apart licht werkt de MX Brio heel goed voor situaties met weinig licht.

De automatische kleurbalans en belichting werken nauwkeurig, ongeacht of de verlichting in ons kantoor aan of uit was, en huidskleur zag er natuurlijk uit in testopnames. Bij vol licht vond de camera een verrassend nauwkeurige witbalans.

De Showmodus is een eenvoudige maar slimme functie waarmee je gemakkelijk kunt laten zien waar je mee bezig bent en dat zich op je bureau of tafel bevindt. Als deze functie is ingeschakeld, wordt het beeld automatisch omgedraaid als je de MX Brio 90 graden naar voren kantelt, zodat de onderkant van het frame de rand is die het dichtst bij je is en de bovenkant het dichtst bij het scherm of waar de camera ook is geplaatst. Kortom, deze weergave biedt een perspectief dat lijkt op wat je ziet als je naar uw bureau kijkt, in plaats van het omgekeerde beeld.

Geavanceerde webcams geven prioriteit aan beeldkwaliteit boven audio, de MX Brio heeft een set microfoons die ervoor zorgen dat je duidelijk gehoord wordt, maar niet het zuiverste geluid. Mijn stem klonk luid en duidelijk tijdens testopnames, maar de camera pikte ook ‘kamerecho’ op. Het is zeker beter dan niets en beter dan de ingebouwde microfoon van je laptop voor videogesprekken, maar het beste kan je een goede headset of een USB-microfoon gebruiken.

Conclusie

De Logitech MX Brio 705 is een uitstekende high-end webcam voor zowel videogesprekken als streaming, die scherpe, goed belichte video en sterke prestaties bij weinig licht biedt. Beschikt over stabiele en flexibele software en voegt een functionele microfoon toe, evenals een slimme Show-modus voor weergave van bureau en handen, wat ons betreft dan ook zeker een aanrader voor diverse soorten gebrtuik.