in

Vier op de tien Nederlanders kopen zo veel mogelijk online

Online winkelen is een groot onderdeel van het leven van veel Nederlanders: 54 procent winkelt op zijn minst een paar keer per maand online.

40 procent zegt zelfs zo veel mogelijk van hun aankopen online te doen. Bezorgkosten zijn hierbij echter een groot struikelblok. Ondanks de populariteit van online winkelen blijft de traditionele winkelervaring nog steeds geliefd bij een meerderheid van de Nederlandse bevolking (56%). Kleding en schoenen zijn verreweg de belangrijkste redenen om een dagje de stad in te gaan. Elektronica en gadgets koopt men weer liever online. Dat blijkt uit nieuw retailonderzoek onder 1.000 respondenten uitgevoerd door Panel Inzicht in opdracht van DPG Media.

Helft online shoppers haakt af bij bezorgkosten

Dertig procent van de Nederlanders bestelt een paar keer per maand producten online, een kwart doet dat wekelijks of dagelijks. Gratis bezorging speelt daarbij een cruciale rol: de helft van de online shoppers (49%) haakt af als er sprake is van bezorgkosten. Voor online aankopen zijn een goed functionerende website, duidelijke productinformatie, snelle levertijden, redelijke bezorgkosten en positieve recensies van essentieel belang. Naast offline kanalen spelen online winkels (43%), zoekmachines (34%), websites van merken (31%), sociale media (27%), online reclamefolders (21%), vergelijkingssites (17%) en online video (15%) een rol in het inspireren voor mogelijke aankopen in de winkel dan wel online.

Een dagje uit

Online bestellen is populair, maar meer dan de helft van de Nederlanders gaat ook nog graag de stad in, meer vrouwen (63%) dan mannen (49%). Bijna dertig procent doet dat minstens een paar keer per week, hoewel men daarvan het liefst een uitgebreid dagje uit maakt. Zo gaat twee derde van de consumenten die de stad in gaat om te winkelen daar ook vaak iets drinken en/of eten. Winkelen doet men meestal met de partner (52%) of alleen (46%). Daarbij geeft de meerderheid gemiddeld tussen de 50 en 100 euro (31%) of tussen de 100 en 200 euro (34%) uit. De mogelijkheid om het product te zien, aan te raken of uit te proberen of te passen, de service, de locatie van de winkel (bij voorkeur dichtbij) en het ontvangen van deskundig advies, zijn van essentieel belang bij fysiek winkelen.

Kritisch koopgedrag

Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlanders kritisch zijn op prijzen: bijna driekwart vergelijkt voorafgaand aan een aankoop uitgebreid de prijzen en 62 procent laat zich leiden door aanbiedingen. De laagste prijs geniet de voorkeur boven luxe, nieuwe producten boven tweedehands en grote ketens worden vaker bezocht dan kleine lokale ondernemers.

Daarnaast leidt de inflatie ertoe dat de helft van de ondervraagden voor goedkopere alternatieven kiest en 45 procent bepaalde aankopen nu uitstelt. Zeven van de tien Nederlanders zijn bovendien voorzichtiger geworden met grotere uitgaven, waarbij vooral bespaard wordt op kleding/schoenen en uitgaan/restaurants.

Dennis Hoogervorst, onderzoeksexpert bij DPG Media: “Online bestellen heeft een hoge vlucht genomen, maar als je consumenten vraagt naar de associaties als ze denken aan winkelen, komt vooral gezelligheid bovendrijven. Is dat niet een kans voor ‘stenen winkels’ om daar nog meer op in te spelen?”

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

38% van de Nederlandse consumenten vindt ‘cyberstalking’ van partner acceptabel, terwijl 37% online gestalkt is

New in town: Ring Battery Video Doorbell Pro